Di Persimpangan

DI PERSIMPANGAN
(Buat Z di Petaling Jaya, Malaysia)

Dan aku pun sepertimu
menghitung waktu-waktu yang pergi
seperti kekasih yang tidak akan kujumpa lagi
kerana setiap detik adalah
seorang algojo yang tanpa belas
membunuh, apa yang kunamakan:
keunggulanku
atas kesalahan tidak mahu menerima:
aku sudah dewasa.

Dan aku pun sepertimu
mahu bersembunyi di balik uniform lama
ketika matahari terlalu ganas
mencairkan, apa yang kunamakan:
keyakinanku
& orang tidak mahu menerima:
pigmenku berwarna.

Dan aku pun sepertimu
masih berpaut di kaki remaja
ketika gerimis membasahi pipi.
Aku pun bisa menangis
bila Kartina* mengalunkan
keroncong sepinya
di malam begini
kerana esok:
aku tidak lagi menulis seperti ini
kau pun tidak mudah mengerti
& perasaan kita akan menerima
kebiasaan ini
dengan hati yang akan dibekukan
oleh kedewasaan.

*Kartina – Kartina Dahari, biduanita Singapura yang terkenal kerana
lagu-lagu keroncongnya selain lagu-lagu genre lain.
Ditulis: 28hb Mei 1976;
Lorong L, Telok Kurau, Singapura
Tulisan: Rasiah Halil.

Iklan Konsert  Kartina Dahari Di Esplanade Singapura

Pagi, 31hb Ogos 2013:
Saya baru sahaja beberapa jam yang lalu menonton konsert ‘Sayang Di Sayang’ yang diadakan di Dewan Konsert Esplanade, Singapura. Konsert tersebut dipersembahkan untuk menghargai sumbangan Biduanita Kartina Dahari.

Seperti ramai penonton yang lain saya terhibur dengan lagu-lagu yang pernah didendangkan Biduanita Kartina dan sekali gus terharu mendengar ucapan beliau di akhir konsert. Betapa penghargaan sebegini untuk seorang seniman seperti beliau amat sesuai dan bermakna.

Saya menggemari lagu-lagu keroncong sejak dulu lagi, selain lagu-lagu tradisional Melayu yang lain dan juga lagu-lagu moden. Sebilangan lagu-lagu ini mempunyai irama yang indah selain seni kata yang mempesona. Secara tidak langsung lagu-lagu sebegini memperkenalkan saya kepada sejumlah perbendaharaan kata dan secebis khazanah daripada kebudayaan Melayu, terutama semasa zaman pembesaran saya iaitu pada tahun-tahun 50-an sehingga 80-an. Selain buku, filem, orang perseorangan dan sumber contoh daripada dunia seni, lagu-lagu terutama dari era 50-an sehingga 80-an itu, termasuk lagu-lagu nyanyian Biduanita Kartina Dahari, turut mencorak dan memperkayakan penglibatan saya dalam bidang penulisan.

Saya tersentuh dengan lagu-lagu keroncong nyanyian Biduanita Kartina Dahari sehingga sajak yang ditulis pada bulan Mei 1976 ini, menyisipkan nama beliau. Ketika itu keputusan GCE peringkat ‘A’ sudah pun diumumkan tetapi belum lagi diketahui sama ada saya dapat meneruskan pembelajaran saya di Universiti Singapura (sekarang NUS) ataupun harus mula bekerja. Begitu juga dengan keadaan kawan sekolah dan sahabat karib saya, Z., yang selepas peperiksaan GCE peringkat ‘A’, menetap di Malaysia. Lagu-lagu keroncong Biduanita Kartina Dahari seolah-olah menyimpulkan keresahan hati saya semasa dalam keadaan ‘di persimpangan kehidupan’ ketika itu. Bagi saya semasa zaman muda itu lagu-lagu beliau, sebagaimana lagu-lagu nyanyian Biduanita Saloma dan beberapa penyanyi mapan kita, memberi saya hiburan, ketenangan dan sesekali boleh juga mengharukan saya.

Dan lagu-lagu Biduanita Kartina Dahari masih lagi menghibur, menenang, mengharu dan mengesankan saya bukan hanya di Dewan Konsert Esplanade malam tadi tetapi semasa kini apabila saya berehat-rehat dan mendengar lagu-lagu beliau dan lagu-lagu silam lainnya.

Semoga lagu-lagu nyanyian beliau akan selamanya mengesan, menghibur dan mengindahkan pengalaman kita dan semoga ‘Sayang Disayang’ kita kepada Biduanita Kartina Dahari akan selalu mendorong kita untuk mendoakan kesembuhan dan kesejahteraan beliau, dunia dan akhirat, insya-Allah. Amin.

Kartina Dahari August 2013

Gambar terkini biduanita Kartina Dahari – Straits Times

Leave a Reply

