Dan Mengalir Lagi Si Air Mata

FreePalestine Mother n ChildMH17-msia-ukraine-crash-graphic-AFP-180714

DAN MENGALIR LAGI SI AIR MATA

Prolog

Di selang-seli kesibukan memenuhi hari-hari terakhir Ramadan, masih banyak hal lain yang turut meruntun jiwa kita. Kita terkenang-kenangkan mereka yang telah pergi, sama ada ahli keluarga, sanak saudara, sahabat handai, mahupun biduanita yang kita sayangi. Terasa begitu terbatas segala apa yang dapat kita lakukan untuk mereka yang telah berpulang ke rahmatullah ini tetapi kita masih tetap mahu menghubungkan kasih kita kepada mereka melalui amalan-amalan yang baik yang dihadiahkan atau dibuat atas nama mereka. Dan air mata kita mudah mengalir mengingati mereka yang telah pergi ini.

Gaza/Palestin

Dan air mata kita turut mengalir mengikuti tragedi yang berlaku di Gaza, Palestin. Si Jalut (‘goliath’) bermaharajalela dan menyerang dengan senjata-senjata canggih, seolah-olah nyawa penduduk Gaza tiada berharga langsung. Tragedi ini bukanlah baharu, malah bermula sekitar 1948 tetapi ia semakin meledak semasa dan setelah 1967. Suara Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (P.B.B./U.N.) tidak laku di daerah bergolak ini kerana Si Jalut licik membina rangkaian dan menyilaukan keadaan. Walaupun pembunuhan sebegini telah lama berlarut, nurani kita bagai disobek-sobek tiap kali membaca dan menonton mengenainya, lebih-lebih lagi yang berlaku pada tahun ini dan semasa bulan Ramadan 2014. Kita terasa keterbatasan kita untuk membantu – bukan kerana mereka saudara kita sesama Muslim sahaja tetapi mereka juga adalah saudara kita sesama manusia kerana bukan semua penduduk Gaza atau Palestin itu beragama Islam.  Nurani kita terpanggil untuk cuba melakukan sesuatu, sama ada berdoa, menyebarkan kisah tragedi ini, menderma dan membantu dengan penghantaran doktor pakar dan sebagainya yang dilakukan oleh Malaysia, misalnya. Adalah amat memedihkan melihat kuasa-kuasa dunia begitu bisu dan menghalalkan tragedi kemanusiaan sebegini terus menerus berlaku pada abad ke-21 ini.

Semasa Perang Dunia Kedua dan pelbagai tragedi yang berkaitan dengannya, terdengar kata-kata: ‘Never again’. Kita tidak mahu perkara-perkara yang amat buruk seperti pembunuhan orang-orang Yahudi dan orang-orang lain yang dilakukan Hitler misalnya atau pembunuhan yang dilakukan oleh tentera-tentera Axis di Asia dan beberapa tempat, berulang. Cukuplah setakat itu manusia dan kemanusiaan kita dirobek-robek. Tetapi apa yang berlaku di Gaza dan beberapa tempat yang lain baru-baru ini jelas menunjukkan kebanyakan kita belum menghadami kata-kata ‘Never again’ itu. Yang satu masa dulu menjadi mangsa di Eropah, memangsai pula penduduk asli di Gaza. Di manakah terperuknya kemanusiaan kita? Tidakkah air mata kita mengalir bila kanak-kanak dibaham peluru dan bom, wanita dan lelaki dewasa didera pelbagai cara dan hidup dalam sebuah penjara yang terbuka? Tanpa sistem pertahanan dan senjata canggih, bagaimana mereka dapat mempertahankan cebisan wilayah dan kedaulatan, mahupun harga diri mereka? Bila ubat-ubatan dan makanan disekat-sekat, dan tiap minggu ada sahaja anggota masyarakat mereka dibunuh, bagaimana sesuatu masyarakat itu harus terus bertahan? Bagaimana membina kesabaran dan ketabahan taraf tinggi semasa bulan Ramadan dan bulan-bulan lain apabila sebilangan besar masyarakat dunia seolah-olah menutup sebelah mata? Apakah kita membenci kedamaian bila air mata kita mengalir deras mengikuti tragedi mereka? Saya amat yakin kita amat terharu dan berasa bagaikan tangan-tangan kita digari bila mengikuti kisah di Gaza. Dan pihak-pihak yang berwenang bagai dikaburi mata mereka dan menyetujui kata-kata: ‘Might is right’.

Kita menangis bukan kerana sebilangan besar penghuni di Gaza itu orang Islam tetapi kita menangis kerana mereka adalah manusia – baik yang beragama Islam atau Kristian di Gaza dan Palestin, yang terus dimangsai pada zaman yang sering melaung-laungkan hak asasi dan demokrasi ini. Dan penyokong para penduduk Gaza yang dimangsai ini juga bukan hanya orang-orang Islam, malah orang-orang Kristian, Yahudi, dan penganut pelbagai agama dan mereka yang tidak beragama. Yang kita tentang tentunya dasar dan rejim Zionis, bukan orang-orang berbangsa dan beragama Yahudi. Kita berdoa semoga insan-insan yang mencintai kedamaian dan harga diri manusia dan kemanusiaan akan terus mara ke hadapan dan memberi pembelaan sewajarnya bagi penduduk Gaza dan Palestin yang dimangsai ini.

Penerbangan MH17

Berita terhempasnya penerbangan MH17 di Ukraine dan sempadan Rusia begitu memeranjatkan kita. Belum lagi reda hati kita dengan tragedi penerbangan MH370 lebih empat bulan yang lalu, satu lagi pesawat Malaysia Airlines ditimpa musibah. Dan semua penumpang dan anak kapalnya gugur. Ia bagaikan suatu ulang-tayang yang tak mahu kita tonton dan begitu mudah mengocakkan air di mata kita.

Saya menonton televisyen RTM1 semalam malam (awal pagi) bila berita penerbangan MH17 itu disiarkan. Saya bagaikan tidak percaya; bagi keluarga dan sahabat penumpang dan anak kapal penerbangan MH17, perasaannya mungkin amat memeranjatkan mereka. Dengan segera saya terfikirkan kawan saya, Z, yang menginap di Shah Alam, Selangor, Malaysia. Z sahabat saya sejak di kelas pra-universiti (form six/junior college/’A’ level). Beliau, yang terdidik di Singapura, merupakan rakyat Malaysia, dan meneruskan pelajaran tingginya di Malaysia. Z berumahtangga dengan seorang juruterbang MAS (penerbangannya mengikut laluan Eropah-Amerika Syarikat)dan mereka dikurniakan enam orang anak. Saya menganggap Z sebagai salah seorang sahabat karib saya; saya mengenali ibu bapa dan adik-beradiknya,suami dan anak-anak serta cucu-cucunya. Kami jarang dapat bertemu tetapi sesekali kami mengutus pesanan ringkas. Keluarga Z bagi saya bagaikan sebahagian daripada keluarga berangkai saya juga.

Mendengar berita penerbangan MH17, hati saya ingin menghubungi Z tapi saya urungkan dahulu kerana saya sebenarnya takut akan kemungkinannya. Setelah beberapa waktu berselang, saya mengutus sms dan bertanya sama ada suami Z berada di rumah dan dalam keadaan selamat. Z menjawab lebih kurang setengah jam setelah saya mengutus sms kepadanya, pada dinihari tadi. Dia memberitahu suaminya selamat dan berada di Amsterdam kerana tugas. Alhamdulillah, saya menjawab smsnya dan berkirim salam kepada suami dan keluarga Z. Namun, kesedihan itu tetap kita rasai, walaupun kita mungkin tidak mengenali sesiapa pun dalam penerbangan MH17. Bagaimanalah keluarga dan sahabat yang mereka tinggalkan – hanya Allah sahaja yang tahu kepiluan dan kesengsaraan yang mereka tanggung kerana kehilangan orang-orang yang mereka sayang. Bagi mereka yang beragama Islam, Hari Raya yang bakal menjelang pasti menimbulkan rasa keharuan yang mendalam kerana ahli keluarga dan sahabat mereka telah berpulang buat selama-lamanya. Kita berdoa semoga mereka yang terjejas ini akan sabar diduga Allah dan tabah menghadapi tragedi ini. Kita maklum, seperti yang dirakamkan peribahasa kita – betapa berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Namun, harapan kita mereka yang ditimpa tragedi penerbangan MH17 dan juga penerbangan MH370 akan Allah beri ketabahan dan kekuatan untuk meneruskan hidup ini, walaupun sesekali masih beriring air mata.

Surah Adh-Dhuha

Saya sebenarnya pada mulanya ingin menulis mengenai Surah Adh-Dhuha, sebelum tragedi penerbangan MH17 ini berlaku. Saya bercadang ingin menulis sedikit mengenai kesan surah ini dalam entri sebelum bulan Syawal. Saya dapati surah ini amat menenangkan hati apabila ada perkara-perkara yang menimbulkan rasa kesedihan.

Walaupun saya ada juga membaca terjemahan Al-Quran dahulu, kesan Surah Adh-Dhuha ini hanya timbul bila saya diberi buku ‘In the Shade of Al-Quran’ tulisan Sayid Qutb. Buku tersebut merupakan himpunan beberapa surah Al-Quran yang dianalisis oleh Sayid Qutb dan dicetak secara siklostil dengan kulit buku yang sedikit tebal. Z memberinya kepada saya pada 20hb Jun 1978 – ketika Z menjadi mahasiswi kejuruteraan di Institut Teknologi Mara (ITM, sekarang UITM) dan saya menuntut dalam fakulti sastera dan sains kemasyarakatan di Universiti Singapura (sekarang NUS). Z mula bergiat dalam persatuan bercorak keislaman di ITM dan penampilannya juga mula berubah. Tetapi persahabatannya dengan saya dan dua orang lagi kawan kami (kami sering berempat) masih seperti biasa. Dahulu Z dan saya banyak berbincang dan mengutus surat mengenai hal-hal kemasyarakatan (termasuk juga hal-hal agama) tapi dengan kecenderungan baharunya, isu-isu keislaman lebih mendapat tumpuan Z. Buku yang agak besar ini diberikan kepada saya dengan kata-kata: ‘For Rasiah – Share with me this venture’. Saya mengambil masa untuk benar-benar ‘share this venture’ dengan Z tetapi salah satu tulisan Sayid Qutb, berkali saya ulangi membaca kerana ia menyentuh hati. Pada bulan Oktober, 1988, bila saya siapkan cerpen saya berjudul ‘Orang Luar’, saya masukkan juga Surah Adh-Dhuha kerana ia menggambarkan harapan yang Allah janjikan kepada hamba-hambanya. Sebelum ini saya tidak berani memasukkan apa-apa surah daripada Al-Quran dalam tulisan saya kerana berasa saya tidak layak berbuat demikian. Tetapi surah ini demikian menyentuh hati saya.

Pada bulan Disember 1990, saya mengerjakan umrah pertama saya. Pemergian saya memang tidak dijangkakan – saya hanya menemani pangkat sepupu saya dan kawannya menghadiri ceramah mengenai umrah. Kedua-dua mereka mendapat tiket percuma untuk mengerjakan umrah kerana mereka bekerja di sebuah syarikat penerbangan. Tetapi akhirnya tiket percuma itu tdak jadi diberi kepada mereka kerana masa itu Iran dan Iraq hampir berperang. Saya yang hanya menemani mereka, akhirnya terfikir apakah saya mahu mengerjakan umrah selama 11 hari itu. Saya baru bertugas semula di Singapura, setelah berkhidmat selama lebih 3 tahun di Brunei. Mungkin saya tidak akan mendapat cuti walaupun jangka masa umrah itu sebenarnya cuti pendek semester di NUS. Setelah solat istikharah, saya membuat keputusan saya akan mengerjakan umrah, walaupun tidak ditemani sesiapa dan saya juga mendapat cuti.

Surah Adh-Dhuha saya hafal makna yang diberi Sayid Qutb yang ditulis dalam bahasa Inggeris. Walaupun saya ada membaca terjemahan surah ini oleh A. Yusuf Ali dan lain-lain, terjemahan Sayid Qutb yang menjadi ingatan saya. Umrah pada bulan Disember 1990 itu bertolak dari Singapura ke Madinah dan kemudian ke Makkah. Kami sampai di sebuah masjid yang kecil (saya dah lupa namanya) hampir waktu subuh sebelum ke hotel yang berdekatan dengan Masjid Nabawi. Pada masa itu Masjid Nabawi tidaklah sebesar sekarang dan mudah pula untuk kita bersolat di Raudhah dan menziarahi Makam Nabi saw.

Yang saya amat tersentuh, ketika bersolat subuh di masjid kecil di Madinah atau perjalanan ke Madinah itu, imam solat subuh itu membaca Surah Adh-Dhuha. Air mata saya tak berhenti mengalir mendengar bacaan imam, yang seolah-olah menjawab beberapa keresahan dan kesedihan saya ketika itu.

Saya perturunkan kini terjemahan Surah Adh-Dhuha yang dibuat oleh Sayid Qutb dalam bukunya, ‘In the Shade of Al-Quran’:

In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful
1. By the white forenoon,
2. And the brooding night:
3. Your Lord has neither forsaken you nor hates you.
4. What is to come shall be better for you than what already was.
5. And certainly your Lord will give unto you until you are satisfied.
6. Did He not find you an orphan and shelter you?
7. Did He not find you wandering and guide you?
8. Did He not find you destitute and enrich you?
9. So as you the orphan, do not oppress him;
10. And for him who asks, scold him not;
11. And as for the bounty of your Lord, proclaim it.

Terjemahan bahasa Melayunya diambil daripada tulisan Syed Abdillah Ahmad Aljufri dalam bukunya, ‘Pelita Al-Quran, Juz 30’:

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Maha Penyayang
1. Demi waktu Dhuha.
2. Dan malam apabila senyap dengan kegelapannya.
3. Tuhanmu tidak meninggalkanmu dan tidak benci kepadamu.
4. Sebenarnya akhirat lebih baik bagimu daripada dunia.
5. Dan nanti Tuhanmu akan memberimu pemberian yang engkau redai.
6. Bukankah engkau didapati yatim lalu dilindungi-Nya kamu.
7. Dan Dia telah dapati kamu tiada mengetahui lalu ditunjuki-Nya kamu.
8. Dan Dia telah dapati kamu miskin lalu dikayakan-Nya kamu.
9. Sebab itu anak yatim janganlah engkau kuasai.
10. Dan orang yang meminta janganlah engkau herdik.
11. Dan terhadap nikmat Tuhanmu hendaklah kamu sebarkan.

Kesimpulan

Pelbagai perkara akan menggusar dan menyedihkan kita, sama ada tragedi penerbangan MH17, keadaan di Gaza dan beberapa pelosok dunia, pemergian ke rahmatullah orang-orang yang kita sayangi, masalah pekerjaan, perhubungan, kesihatan, kewangan, pembelajaran dan sebagainya. Selagi kita hidup sudah pasti kita diterjah pelbagai masalah dan diuji Allah. Semoga dalam gusar dan getir kita akan ada ayat-ayat Allah seperti Surah Adh-Dhuha dan lain-lainnya, selain hadis-hadis Nabi saw serta kata-kata hikmah daripada khazanah peradaban Islam terutamanya, dan juga daripada khazanah dunia yang akan selalu menenangkan kita dan menjadi pendorong untuk kita belajar bersabar, tabah dan tidak mengenal erti putus asa dalam mengharungi dugaan dan kehidupan yang dihamparkan-Nya untuk kita. Insya-Allah.

Tulisan: Rasiah Halil
Bedok, Singapura
18hb – 19hb Julai 2014.

Leave a Reply

