Menjelang Lagi Hari Raya 2014 M /1435H

MENJELANG LAGI HARI RAYA – 28 JULAI 2014/1 SYAWAL 1435

Arwah nenek saya selalu berasa sedih dengan menghilangnya Ramadan. Kata-kata yang sering diucapkan: “Dapat jumpakah lagi Ramadan?” masih terngiang-ngiang di telinga saya. Beliau menghargai Syawal kerana masa-masa inilah dapat ditemui anak cucunya di Singapura tetapi hatinya selalu terkenangkan Ramadan. Semakin saya meningkat dewasa, semakin saya memahami apa yang beliau maksudkan.

Namun kedatangan bulan-bulan Ramadan dan Syawal memusarkan pelbagai kenangan kita, baik yang lucu, menggembirakan dan juga menyedihkan. Bagai pita rakaman, kenangan-kenangan ini sering berputar pada bulan-bulan mulia ini.

Hampir 23 tahun lalu nenek saya berpulang ke rahmatullah pada bulan Disember 1991. Beliau tiba-tiba diserang barah dan dalam masa lebih kurang sebulan, nenek saya meninggal dunia. Saya baru pulang bertugas di Singapura setelah lebih 3 tahun berkhidmat di Brunei. Dalam masa setahun itu, pelbagai perkara yang tidak disangka-sangka berlaku terutama dalam kerjaya saya di Singapura. Dalam kesedihan yang tiba-tiba menggelapi masa depan saya, nenek saya selalu memberi saya semangat dan ketabahan. Dalam keadaan yang amat menduka dan memeranjatkan saya, dengan pelbagai fikiran yang terlintas, kehadiran dan keyakinan padu nenek saya memberi saya secercah harapan agar jangan berputus harap. Dulu, masa saya melalui zaman-zaman yang bergelora, beliau selalu mengingatkan: “Allah tidak akan memberatkan kita apa yang kita tak boleh tanggung, Idah.”(Inilah panggilan nenek kepada saya). Dan ketika pintu-pintu rezeki dan peluang saya seakan tertutup, beliau yang menasihatkan: “Orang boleh tutup semua pintu rezeki dan peluang, tapi kalau Allah bukakan, tiada siapa boleh menghalang.” Semasa air mata saya mengalir kerana hal-hal tertentu, nenek saya dengan lembut menasihatkan: “Lepas Idah menangis, Idah nak buat apa?” Nenek mengingatkan saya bahawa dalam apa hal pun yang merisaukan kita, termasuk kesedihan, kemarahan dan sebagainya, ada jangka waktu yang harus ditetapkan agar kita tidak terlalu berlarut dalam hal-hal yang boleh merosakkan jiwa kita.

Saya banyak terkenangkan nenek saya sebagaimana anda juga mungkin terkenangkan orang tua, pasangan hidup, ahli keluarga dan sahabat handai anda yang telah berpulang, pada bulan Ramadan yang berlalu dan bulan Syawal yang baru tiba ini.

Memang sukar untuk kita terus melupakan mereka yang telah pergi – dalam setiap solat, kita menghubungkan kasih kita kepada mereka dengan menghadiahkan mereka Al-Fatihah dan surah-surah Al-Quran. Dalam beberapa amalan, pahalanya dihadiahkan kepada mereka. Banyak yang telah dan akan kita lakukan di atas nama orang-orang yang kita sayang ini kerana kita yakin, segala kebaikan ini akan mereka perolehi manfaatnya di alam barzakh.

Namun sebagai manusia biasa, air mata kita sesekali mudah berlinang bila melihat sesuatu yang mengingatkan kita kepada mereka. Berpuluh tahun boleh berlalu, namun bagi kita, ia bagaikan semalam. Betapa pun kita sebagai seorang cucu/anak/pasangan/ahli keluarga/kawan yang telah cuba melakukan yang terbaik bagi mereka yang telah berpulang ke rahmatullah, dalam sanubari kita, kita terasa betapa sedikitnya yang telah kita lakukan untuk mereka. Kerana dalam hati nurani kita, jasa mereka kepada kita tidak mungkin dapat kita balas hingga ke akhir hayat kita.

Lebih daripada orang tua saya, saya merindui kedua-dua nenek dan datuk saya, yang membesarkan saya. Saya memanggil nenek saya ‘Mak’ dan datuk saya ‘Bak’. Datuk saya meninggal dunia ketika saya berumur 5 tahun; beliau dimasukkan ke Hospital Besar Singapura (Singapore General Hospital), 3 hari setelah saya dimasukkan ke hospital yang lain (saya dipindahkan ke dua buah hospital). Beberapa hari setelah saya dikeluarkan dari hospital, datuk saya meninggal dunia. Hidup saya dan nenek saya serta keluarga berangkai saya, berubah setelah itu.

Nenek dan datuk saya yang memelihara saya sejak saya berusia 11 hari. Ketika saya berusia 8 tahun, saya ‘dikembalikan’ kepada keluarga saya, walaupun nenek saya datang ke rumah keluarga saya di Kampong Wak Tanjong setiap hari, kecuali pada hujung minggu (pada hujung minggu kadangkala saya ikut nenek saya pulang ke rumah keluarga berangkai saya di Jalan Kobis, dekat Kaki Bukit, Singapura). Kemudian, pada 1968, nenek saya lebih banyak meluangkan masa bersama adik-beradik saya kerana ibu saya tidak lagi tinggal sebumbung dengan bapa saya. Kami tinggal di Lorong L, Telok Kurau Road, Singapura, ketika itu.

Terlalu banyak kenangan saya bersama nenek saya – satu-satu insan di dunia ini yang saya panggil ‘mak’ kerana ibu saya pun saya tidak memanggilnya dengan panggilan ‘mak’. Dalam semua tulisan saya, bila saya menulis ‘mak’ atau menggambarkan seorang ibu, beliaulah yang saya maksudkan. Kalau ibu saya, saya akan sebut, ‘ibu saya’. Ini tidak bermakna saya tidak menyayangi ibu yang melahirkan saya – saya hanya lebih menyayangi wanita yang membesarkan saya. Nenek saya banyak berkorban untuk saya; dalam suka duka saya beliau bersama saya. Beliau telah melakukan segala-galanya yang dilakukan oleh seorang ibu untuk anaknya – hanya satu sahaja tidak dapat nenek saya lakukan untuk saya sebagai anaknya – beliau tidak dapat melahirkan saya. Tetapi dalam semua hal, beliaulah wanita yang saya anggap ibu saya, dunia dan akhirat.

Saya tidak akan menjadi seorang penulis/penyair seandainya nenek saya tidak membesarkan saya. Walaupun hanya boleh membaca tulisan Jawi, minatnya pada ilmu, seni dan hal-hal kemasyarakatan sedikit sebanyaknya tertumpah juga kepada saya. Amalan agamanya biasa-biasa sahaja tetapi rasa tanggungjawab dan keprihatinannya terhadap mereka di sekelilingnya menjadi kayu ukur bagi kehidupan saya. Anda akan mengenalinya lebih sedikit jika anda sudi membaca sajak-sajak saya berjudul ‘Perdu Kasih’, ‘Terkenang Nenda’, ‘Rahim Fatimah’ dan ‘Kenangan (1) – Jalan Kobis’ dalam blog ini mengenai nenek yang saya rindui dan sayangi ini.

Cerita nenek saya ini hanyalah satu cerita; banyak lagi cerita mengenai keluarga kita yang menimbulkan kenangan dan keharuan kita pada bulan Syawal ini. Selamanya akan kita rindui mereka dan kadangkala kita akan terfikir – apakah nasihat mereka seandainya kita dapat mengadu atau berkongsi dengan mereka hal-hal yang kita alami kini? Kita rindui senda gurau mereka, teguran mereka, leteran mereka dan masa-masa bersama yang kadangkala tidak perlu diisi dengan kata-kata tetapi sarat dengan kasih sayang mereka kepada kita. Betapa jauh alam barzakh dan kampung akhirat itu dan penghubung ke dua alam kita dan mereka hanyalah ayat-ayat Allah dan amalan-amalan yang diredai-Nya.

Dalam bergembira, hati kita dibauri kesedihan kerana terkenangkan mereka yang tiada. Semoga kasih sayang kita kepada mereka yang telah berpulang ke rahmatullah ini akan membuhulkan niat kita untuk melalui kehidupan ini dengan ciri-ciri yang terbaik, sebagaimana harapan mereka untuk kita. Bagi saya, ahli keluarga dan orang-orang yang saya sayangi tetapi kini telah berpulang ke rahmatullah, terutama nenek saya, masih ‘hidup’ lagi. Mereka masih ‘hidup’ bukan di alam nyata, tapi di hati kita. Dan selamanya orang-orang yang kita sayangi ini akan ‘hidup’ di hati kita, insya-Allah.

Semoga amalan-amalan baik kita pada bulan Ramadan diterima Allah dan semoga Allah menjadikan bulan-bulan seterusnya terisi sebaiknya sebagaimana bulan Ramadan. Dan semoga doa kita untuk mereka yang telah pergi sentiasa bergema di dalam sanubari dan kehidupan kita sehari-hari. Semoga kita sentiasa menghargai mereka yang masih bersama kita hari ini dan hari-hari seterusnya dan kita tetap mengambil berat terhadap keluarga nahas udara MH370, MH17 dan pelbagai nahas, bencana dan kematian yang telah terjadi terutama pada tahun ini. Dan semoga kita tetap prihatin terhadap mereka yang serba kekurangan dan yang dizalimi, apa pun bangsa, negara dan agama mereka dan di pelosok mana pun mereka berada, insya-Allah. Amin.

Selamat Hari Raya – Maaf Zahir dan Batin.

Ditulis: 1 Syawal 1435 Hijriah/28 Julai 2014 Masihi
Bedok, Singapura
Tulisan: Rasiah Halil.

One thought on “Menjelang Lagi Hari Raya 2014 M /1435H

  1. What you wrote resonates with me. Kalau Ras selalu kenangkan nenek, saya selalu ingatkan Mak Puteh dan Bapak Maarof, dua insan yang telah membesarkan saya dari usia 3 bulan. Leteran Mak Puteh, kata kata bidalan nya masih terngiang ngiang di telinga saya, dan kata kata dan leterannya lah yang telah membentuk pemikiran saya. bagi Bapak Maarof, kata kata kasih sayang ya yang selalu membuat saya rindukan padan nya. Macam Ras katakan, walaupun mereka sudah menjadi arwah, mereka tetap ‘hidup’ di hati kita. Semoga Allah mencucuri rahmatNya ke atas roh nenek, Mak Puteh, Bapak Maarof dan semua saudara mara dan kenalan kita. Ameen.

Leave a Reply

