Tengok Ayam Saja Banyak Pengajaran Boleh Dapat

Salah satu peribahasa yang Sri dengar sewaktu kecil berakhir dengan ‘….dan kucing di dapur pening kepala’. Peribahasa ini menggelikan hati dan menimbulkan rasa ingin tahu – walaupun Sri dah terlupa sambungan depan peribahasa itu. Bayangkan jika kucing boleh pening kepala, apahal dengan tikus, ayam, itik, tupai, ikan, semut dan lain-lainnya?

Semua bangsa mempunyai peribahasanya sendiri walaupun terdapat juga peribahasa sesuatu bangsa ada persamaan dengan peribahasa bangsa lain. Peribahasa kita pula terdiri daripada simpulan bahasa, bidalan, perumpamaan, pepatah dan lain-lainnya. Ia dihasilkan daripada pengamatan dan renungan masyarakat silam, sama ada daripada kalangan arif budiman zaman itu mahupun rakyat jelata. Daripada renungan, timbul pengajaran agar masyarakat senang memahami sesuatu kejadian ataupun menjadikannya sempadan/teladan. Perkara yang dijadikan bahan peribahasa selalunya sesuatu yang sudah terbiasa dalam masyarakat itu. Dalam masyarakat orang Eskimo misalnya, tentu terdapat banyak peribahasa pasal salji dan jenis-jenisnya (salji bukan satu jenis saja), ikan, cuaca dan sebagainya kerana mereka selalu berdepan dengan hal-hal ini. Begitu juga jika anda bertanya dengan orang Arab – terdapat banyak peribahasa mereka mengenai padang pasir, pohon dan buah kurma, unta dan sebagainya. Untuk mengetahui flora dan fauna yang terdapat di alam Melayu, lihat saja peribahasa kita. Ada tumbuhan yang melambangkan sesuatu, demikian juga haiwan dan serangga.

Pernahkah anda terfikir, dalam banyak-banyak haiwan, ayam seolah-olah menimbulkan perasaan ‘benci tapi rindu’ kita ?. Semua haiwan tidak memakai kasut, tapi hanya si ayam yang terkena ‘kaki ayam’. Tulisan yang tak cantik disebut pula ‘cakar ayam’, tidur yang tidak terlalu lelap dipanggil ‘tidur-tidur ayam’, kalau tak nampak jelas waktu malam disebut ‘rabun ayam’ – agaknya haiwan lain tak rabun ke ? Orang yang pucat, kurang darah disebut sebagai ‘bagai ayam mabuk tahi’ atau ‘bagai ayam berak kapur’. Orang yang susah bernafas dikata ‘seperti ayam termakan rambut’. Orang yang resah gelisah disebut sebagai ‘anak ayam kebasahan bulu’ sedangkan ibu yang memarahi anaknya untuk mengajar adalah ‘seperti ayam mematuk anaknya’. Bila kita ke rumah orang dan tidak diberi makan, kita sebenarnya ‘bagai ayam naik ke surau’ dan orang yang dapat kesenangan pula disebut ‘ayam bertelur di atas padi’. Kita juga diingatkan bahawa ‘jika memelihara ayam, musang jangan dijinakkan; setidak-tidaknya bertempiaran kelak’ dan bagi yang arif, ‘berketak ayam, tahu akan bertelur atau tidak’. Banyak juga pasal ayam yang tak baik misalnya ‘hangat-hangat tahi ayam’, ‘kokok berderai-derai, ekor bergelimang tahi’, ‘seperti meminta susu kepada ayam’, ‘ibu ayam’ dan ‘bapa ayam’. Peribahasa pasal ayam ini banyak, terpaksalah Jalil Hamid buat lagu ‘ayam’ yang baharu.

Sejenis serangga pula melambangkan sesuatu yang negatif baik semasa kecil mahupun besarnya. Pertama, ia jadi ‘ulat bulu’, bila dah besar, jadi ‘kupu-kupu malam’ pula ! Katak pula selalu melambangkan sesuatu yang tak baik atau kurang, misalnya ‘katak di bawah tempurung’, ‘alim bagai katak di tepi air’, ‘katak mahu jadi lembu’, ‘katak ditimpa kemarau’. Agaknya katak bila riang menanti hujan akan sering menguang dan melompat, lantas anda yang riang berbelanja disebut pula ‘joli katak’. Tupai pula sejenis haiwan yang comel, tapi bagi masyarakat Melayu ia sering merosakkan dusun, lantas timbul peribahasa ‘kelapa ditebuk tupai’ dan ‘sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga’ dan yang positif, ‘tua-tua tupai tidak tidur atas tanah’.

Harimau, ular dan gajah misalnya selalu melambangkan kekuasaan dan orang-orang besar sedangkan pelanduk/kancil pula lambang orang kecil. Tapi anda tak perlu jadi besar kerana cukuplah jika anda punya ‘akal kancil’. Beberapa peribahasa menggambarkan kedudukan gajah dalam masyarakat: ‘gajah masuk kampung, kalau kayu tak tumbang, rumput layu juga’, ‘gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati di tengah-tengah’, ‘gajah empat kaki lagi tersaruk’, ‘gajah mati kerana gadingnya’, ‘gajah harimau di hutan hendak diburu, pijat-pijat di bantal tak dapat hapuskan’ dan ‘gajah rompong belalai’. Adakalanya bila ‘gajah naik minyak’, habis orang dan kampung dimusnahkannya.

Anjing pula dilambangkan dengan perkara-perkara yang negatif dalam masyarakat kita. Misalnya: ‘bagai anjing buruk kepala’, ‘melepaskan anjing tersepit’, ‘anjing diberi makan nasi takkan kenyang’, ‘anjing bercawat ekor’, ‘anjing biasa makan tahi, jika tak makan mencium pun ada’, ‘habis minyak sepasu, ekor anjing diurut tiada lurus’, ‘anjing itu, kalau dipukul sekalipun, berpaling juga ia ke bangkai yang banyak tulang’ dan lain-lain lagi. Dan anjing, walaupun boleh buat heboh, tapi ‘anjing menyalak bukit, takkan runtuh’.

Cacing/ulat juga menggambarkan unsur-unsur negatif misalnya ‘bagai cacing kepanasan’, ‘menggelitik bagai ulat nangka’, ‘ulat melupakan daun’ dan ‘cacing menjadi ular naga’. Anda pernah lihat kunang-kunang atau disebut juga kelip-kelip ? Rahsia yang tak dapat disembunyikan dikatakan: ‘bagai kelip-kelip terbang malam’ dan orang yang tak pedulikan bahaya dikatakan ‘seperti kelkatu masuk api’. Biawak pula lambang beban ‘memangku biawak hidup’ tapi ‘macam buaya [darat]’ lain pula bebannya…

Silalah ke rumah Sri kalau sudi, hm…hm… tapi anda tahu itu hanya ‘ajak-ajak ayam’!

Ditulis: 8 Februari 2001
Tersiar: Ruangan Sri Anggerik, Berita Minggu, Singapura, 11 Februari 2001, dipotong beberapa bahagian oleh pihak Berita Minggu kerana kesempitan ruang.
Tajuk Asal: Haiwan Dan Serangga Dalam Peribahasa Kita.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s