Sudah Cukupkah Kita Hargai Jasa ‘Gagak Di Rimba’?

P Ramlee 1P. Ramlee 2P. Ramlee 4Jalan Ampas PicP. Ramlee 3

Prakata

Siapakah dapat melupakan seorang insan seni seperti beliau? Tiap kali kita menonton kembali filem-filemnya atau mendengar lagu-lagu nyanyiannya bersendiri atau bersama Saloma, kita teringat zaman silam kita. Lagu dan filemnya bagaikan ‘kenangan bersama’ (collective memory) kita sebagai anggota masyarakat pada satu zaman yang diindahkan kenangan.

‘Mengenali ‘ P. Ramlee

Saya ‘mengenali’ P. Ramlee kali pertamanya pada tahun 1959, pada usia saya 3 tahun lebih, melalui filemnya Pendekar Bujang Lapuk (1959) dan Nujum Pak Belalang (1959) dan diikuti oleh filem-filemnya yang lain yang ditayangkan di Panggung Queen, di daerah Geylang, Singapura. Kebetulan ketika itu saya tinggal bersama keluarga nenek saya di Sims Avenue (di antara Lorong 35 dan lorong 37, Geylang) dan Panggung Queen pula terletak berdekatan Lorong 40. Bagi kanak-kanak zaman itu, lagu-lagu dan adegan-adegan tertentu filemnya menjadi semacam ‘anthem’ kami dan sering ‘ditayangkan semula’ semasa bermain di waktu petang. Saya teringat betapa gemarnya saya menyanyi lagu ‘Pok Pok Bujang Lapuk’ (daripada filem Pendekar Bujang Lapuk) dan lagu ‘Ketipang Payung’ (daripada filem Nujum Pak Belalang). Gemarnya saya akan lagu ‘Ketipang Payung’ (dinyanyikan sambil menari) menjadi semacam ‘deraan’ – setiap kali nenek menyuruh saya menghantar atau mengambil sesuatu ke/dari rumah ibu saya di Kampong Wak Tanjong, saya ‘dipaksa’ menyanyi lagu tersebut oleh abang-abang saya. ‘Deraan’ ini semakin ‘menyeksa’ kerana kebetulan berdekatan rumah ibu saya terdapat sungai kecil yang banyak ditumbuhi daun lalang yang berbunga. Saya tertarik melihat bunga lalang yang berliuk-lentuk tetapi hanya ‘dibenarkan’ mengambil bunga-bunga lalang itu setelah menyanyi (dan menari) lagu ‘Ketipang Payung’ di hadapan abang-abang saya!

Bagaimanakah melupakan kisah melakonkan adegan ‘Apek dan Marjinah’, jadi ‘penyamun’, beraksi ‘reput tulang’ seperti Ali Baba (Aziz Sattar) atau turut memangkah tandas (macam Zorro) setelah menonton filem Ali Baba Bujang Lapuk (1961)? Dan yang remaja pada zaman itu mungkin terkenang bagaimana Sudin menghubungi Zaiton tanpa telefon bimbit atau alat kelui melainkan botol-botol dan cuba melakukan perkara yang sama dengan ‘matair atau mambang’ pilihan kalbu?

Sedikit Latar Hidup P.Ramlee

P. Ramlee atau nama sebenar beliau, Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Puteh, lahir pada 22 Mac 1929 di Pulau Pinang. Terdidik di Penang Free School sehingga Darjah 7, minat seninya diasuh oleh Cikgu Kamaruddin, Sekolah Tentera Laut Jepun (semasa zaman Jepun), Osman Ahmad, Yusuf B dan lain-lain. Memenangi beberapa pertandingan suara di Pulau Pinang, dendangan lagu ‘Azizah’ ciptaannya di Pesta Pertanian Ria, di Bukit Mertajam, pada 1948, telah menarik perhatian B.S. Rajhans, pengarah filem Shaw Brothers ketika itu. P.Ramlee ditawarkan bekerja sebagai penyanyi latar bagi filem-filem Melayu Shaw Brothers (Malay Films Productions/MFP). Beliau bertolak dari Pulau Pinang ke Singapura pada 8 Ogos 1948. Dari tarikh tersebut, beliau menceburi pelbagai seluk beluk perfileman – sebagai penyanyi, pelawak, pelakon, memegang watak jahat, wira, pencipta lagu dan pengarah filem. Filem pertama lakonannya berjudul Cinta (1948) dan yang terakhir Laksamana Do Re Mi (1972). Beliau berlakon dalam 62 buah filem, 33 daripadanya adalah arahan beliau sendiri, yang bermula dengan arahan pertamanya Penarik Beca (1955). Filem terakhirnya dengan MFP ialah Tiga Abdul (1964), selepas itu beliau berpindah ke Studio Merdeka, Hulu Kelang, Selangor. Beberapa filem arahan, lakonan mahupun nyanyiannya telah mendapat anugerah. Dianggarkan sebanyak 250 lagu, di dalam dan luar filem adalah ciptaan beliau, bermula dengan lagu ‘Azizah’ (1948) dan berakhir dengan ‘Air Mata Di Kuala Lumpur’ (1973).

Semasa zaman ‘Pop Yeh-Yeh’ lagu-lagunya seolah-olah diketepikan, malah pernah juga beliau diejek di atas pentas. Bahkan filem-filem terakhirnya dari Studio Merdeka tidak memantulkan kreativitinya yang sebenar sebagaimana pada zaman Jalan Ampas dahulu; terlalu banyak kendala yang seakan menjerutkan keanjalan daya kreatifnya.

Membaca majalah-majalah dan buku-buku mengenai beliau misalnya P. Ramlee Kisah Hidup Seniman Agung oleh Abdullah Hussin, P.Ramlee Seniman Agung oleh ABI, Kaca Permata oleh Jamil Sulong, Dari Keris Film Ke Studio Merdeka oleh Hamzah Hussin, Senandung Seniman Agung oleh Zakiah Hanum ataupun Main Filem karya Anuar Nor Arai, kita mengenali seorang P.Ramlee yang amat berbakat, rendah diri, menyayangi manusia tetapi dibelenggui juga oleh masalah peribadi dan kesangsian terhadap sumbangan seninya. Dan beliau, seperti lagunya dalam filem Hang Tuah: berkorban apa saja; tidak pernah menjadi kaya kerana penglibatan seninya. Seperti pujangga-pujangga lama kita, P.Ramlee telah banyak memperkayakan khazanah seni kita dan menampilkan bahawa seni Melayu itu bukan sesuatu yang statik, tetapi dinamik, boleh meresap dan menjana berbagai pengaruh dan aliran. Dan seperti ramai pujangga tak bernama kita, sumbangannya semakin kita lihat nilainya apabila tahun demi tahun era gemilangnya semakin jauh meninggalkan kita. Tapi apakah kita yang telah benar-benar menghargai ‘Gagak Di Rimba’ ini atau terlalu terperanjat dan terharu apabila pada usia 44 tahun, beliau secara tiba-tiba, pada 29 Mei 1973, meninggalkan kita?

P. Ramlee Dan Penghargaan

Sejauh ini beberapa perkara telah dilakukan untuk menghargai sumbangan beliau dalam dunia seni kita. Filem-filemnya ditayangkan semula dan lagu-lagunya, terutama keluaran EMI selalu dicetak semula. Terdapat juga ‘Kelab-kelab P.Ramlee’ dan pita/cakera padat karaoke yang memuatkan lagu-lagunya. Beberapa buku, termasuk buku dua jilid gambar-gambar filemnya diterbitkan oleh Persatuan Harvard Malaysia dan ada juga beberapa kajian ilmiah mengenai sumbangannya dalam dunia perfileman kita. Kerajaan Malaysia telah memberi pangkat ‘Tan Sri’ kepadanya setelah kematian beliau dan tiap tahun pada 29 Mei, EMI mengeluarkan iklan yang besar memperingati tarikh meninggalnya [*sebelum syarikat EMI dahulu ditutup]. Selain ini terdapat pihak televisyen Malaysia yang mengadakan ‘Malam Memperingati P.Ramlee’ dan lain-lain dan baru-baru ini dokumentari mengenai ‘Jalan Ampas Dalam Kenangan’ juga menyoroti penglibatan seni P. Ramlee. Kita menghargai usaha-usaha penghargaan ini, tapi cukupkah setakat ini penghargaan kita kepada seorang ikon bagi budaya dan seni kita yang menjangkaui seluruh Nusantara?

Mungkin ada beberapa perkara lain yang boleh juga kita fikirkan melalui usahasama budaya dari Singapura, Malaysia, Brunei dan Indonesia atau dikejapkan lagi melalui Sekretariat Melayu Antarabangsa (SMA) untuk lebih mengekalkan penghargaan kita kepada sumbangan beliau. Di antaranya:

1. Terbitkan beberapa lagi dokumentari bertaraf profesional mengenai dunia muzik, filem dan nyanyian beliau sebagai bahan dokumentasi.

2. Semua filem lakonan dan arahan beliau dibuat ‘remastering’ dan dikumpulkan sebagai bahan kajian, rujukan dan juga jualan.

3. Semua lagu nyanyian dan ciptaan beliau dikumpulkan; dari 1948 sehingga 1973. Kini terdapat banyak cetak rompak album-album beliau terutama lagu-lagu terdahulu yang hanya menguntungkan pihak pengedar yang mungkin tidak tahu menahu tentang kesenian Melayu.

4. Sebagaimana The Beatles dan Elvis diajar di sekolah-sekolah muzik dan universiti di beberapa tempat di dunia Barat, lagu dan filemnya seharusnya dikaji di peringkat yang lebih tinggi di Nusantara, untuk melihat sumbangannya dalam bidang ciptaan lagu, bahasa, skrip filem, arahan perfileman dan lakonan. Tujuannya bukan untuk ‘puji memuji’ tetapi menilai sumbangan beliau yang sebenar dan menjadikan penglibatan seni beliau sebagai ukuran rujuk (benchmark) bagi sebahagian dunia seni kita.

5. Royalti lagu-lagunya yang dikatakan berjumlah lebih sejuta belum lagi dibahagikan kepada waris-warisnya [* telah dibahagikan kini], ini seharusnya diselesaikan oleh pihak tertentu untuk memudahkah perkiraan masa depan. Selain ini, royalti-royalti lain yang seharusnya beliau terima boleh disalurkan untuk warisnya dan juga untuk menubuhkan ‘Dana P.Ramlee’. Wang dana ini boleh dibahagi kepada dua saluran utama:

a. Buatkan amal jariah misalnya dalam bentuk masjid, madrasah dan lain-lainnya serta membacakan tahlil (setiap tahun) atas nama beliau dan Saloma agar pahala yang beliau dan Saloma terima berkekalan hingga ke akhir zaman.

b. Adakan biasiswa seni: muzik, lakonan, perfileman, nyanyian atas nama beliau agar anak-anak muda kita yang berbakat dapat dengan lebih mudah mempelajari seni muzik, misalnya, di Berkelee, Amerika Syarikat, dan meneruskan warisan yang diobori P.Ramlee agar dunia seni kita yang digemerlapankan oleh beliau akan dimercukan ke puncak yang lebih tinggi lagi, insya-Allah.

Penutup

Dalam peradaban manusia, kanvas seni kita masih ‘remaja’ berbanding dengan beberapa peradaban yang ternyata lebih tua. Namun sesekali, dalam kanvas seni dan kehidupan ini kita bertemu ‘bianglala’ – demikian indah walaupun sementara berada dalam ufuk peradaban kita. P.Ramlee adalah salah seorang ‘bianglala’ kita; batu prisma yang mengajar kita dengan seninya betapa indah dan kayanya warna-warni kehidupan kita. Dan seharusnyalah sumbangan beliau kita hargai dengan pelbagai cara yang saksama, kerana seperti dipuisikan penyair A.Samad Said:

Hanya nanti semakin jauh ke depan, lebih
terserlah khazanah yang diwariskan, lalu
ketiadaannya dirasakan kehadirannya
kehadirannya dirasakan kehilangannya
kehilangannya dirasakan kerugiannya.

Kita terlalu terhutang kepadanya.

Ditulis : 15 – 16 Oktober 1997
Bedok, Singapura
Tersiar: Berita Harian (Singapura) pada 23 Oktober 1997
Tajuk Asal: Kita, P. Ramlee Dan Masa Depan
Tulisan: Rasiah Halil.

*Sebahagian yang disarankan untuk warisan P. Ramlee ini telah pun menjadi kenyataan (29 Mei 2015), namun masih banyak yang boleh terus diusahakan. Terdapat banyak tulisan dan dokumentasi mengenai Allahyarham dan seniman sezaman dengan beliau yang boleh dibaca dan ditontoni kini. Sila rujuk juga sajak-sajak saya ‘Jalan Ampas’ dan ‘Mengenangmu’ mengenai seniman Jalan Ampas dan Cathay-Keris serta khususnya P. Ramlee.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s