Rasa Kehilangan Menyambut Syawal

Hari Raya Kedua 22 April 1958. Gambar Diambil Oleh Busu Saya Ketika Saya Berusia 2 Tahun 1 Bulan Lebih

Hari Raya Kedua 22 April 1958. Gambar Diambil Oleh Busu Saya Ketika Saya Berusia 2 Tahun 1 Bulan Lebih

Ramadan dan Syawal tahun ini terasa berlainan sekali. Tahun lalu dan tahun ini beberapa orang yang saya kenal dan sayang meninggal dunia, termasuk ibu saudara saya yang saya panggil ‘Cicik’, nenek saudara saya, suami sepupu saya, beberapa orang kerabat, orang-orang seni yang saya hormati, terutamanya Pak Ghani Hamid, Biduanita Kartina Dahari, Biduanita Sharifah Aini, beberapa orang seniman veteran kita, sahabat saya Cikgu Md Naim Daipi dan lain-lain.

Bagi mereka yang mengalami kehilangan kerana berpulangnya insan-insan yang mereka sayangi ke rahmatullah, tentunya mengambil masa untuk menyesuaikan diri menghadapi keadaan baharu ini. Dan Ramadan dan Syawal menimbulkan keharuan yang sukar dicatatkan dengan kata-kata.

Yang kita rindui bukan perkara-perkara besar mengenai insan-insan yang kita sayang ini tetapi perkara-perkara yang kelihatan kecil tetapi besar maknanya bagi kita. Kita rindukan masa-masa bersama mereka, senda gurau, perhatian, karenah, malah merajuk mereka juga. Betapa kita ingin bersama mereka sekali lagi walaupun sekadar 5 minit sahaja.

Saya merindui beberapa orang semasa Ramadan dan Syawal ini. Selain kedua-dua orang tua saya, saya merindui datuk dan nenek yang membesarkan saya. Dan juga ibu dan bapa saudara saya, yang saya panggil ‘Cicik’ dan ‘Busu’, keluarga berangkai saya, keluarga pertama tempat saya membesar sehinggalah usia saya 8 tahun apabila ibu bapa saya membawa saya tinggal bersama mereka. Tetapi saya sering bermalam dan menziarah rumah keluarga berangkai saya setelah usia 8 tahun sehinggalah saya dewasa.

Pada 2 Syawal 1958, ketika Busu saya (Abdul Ghani bin Abdul Kadir) baru-baru bertunang dengan Cicik saya (Puteh Abdul Rahman), gambar di atas rencana ini, dipetik oleh Busu saya. Ketika itu saya baru berusia 2 tahun satu bulan lebih. Busu saya seorang jurugambar bukan profesional yang baik – banyak gambar keluarga, termasuk gambar saya, diambilnya. Busu dan Cicik saya bernikah pada 11 Oktober 1959 dan kemudian mereka tinggal bersama kami – datuk saya (Syed Hussein), nenek saya (Fatimah Abdullah), ibu saudara bongsu saya (Rahijah, yang saya panggil ‘Kakak’) dan saya. Pada 1960, kami ke Haw Par Villa. Datuk saya tidak dapat turut bersama kerana bekerja. Ketika itu Busu dan Cicik saya baru beberapa bulan berumah tangga dan belum mempunyai cahaya mata. Inilah di antara sejumlah gambar yang diambil oleh Busu saya:

Bersama Ibu Saudara Bongsu Saya 1960

Bersama Ibu Saudara Bongsu Saya 1960

1960 Di Haw Par Villa Bersama Ibu Saudara Bongsu Saya

1960 Di Haw Par Villa Bersama Ibu Saudara Bongsu Saya

Ramadan Dan Syawal 2015

Seperti sepupu-sepupu saya sekeluarga dan ibu saudara bongsu saya, saya banyak terkenangkan Busu dan Cicik saya semasa Ramadan dan Syawal ini. Saya juga terkenangkan orang tua saya dan datuk dan nenek yang membesarkan saya. Air mata kita mudah berlinang mengenangkan mereka yang telah pergi.

Pada malam Hari Raya (16 Julai 2015) kali ini, beberapa orang sepupu saya sekeluarga mahu meneruskan tradisi yang dimulakan oleh Busu saya semasa beliau hidup. Busu dan Cicik saya mengadakan majlis tahlil pada petang Hari Raya dan Busu saya akan khatam al-Quran pada hari tersebut. Kemudian, selepas berbuka bersama-sama, kami akan bersolat maghrib dan kemudian bertakbir. Setelah Busu saya berpulang ke rahmatullah pada bulan April 2003, tradisi bertahlil dan bertakbir diteruskan oleh Cicik saya dengan anak-anak dan cucu-cucunya meneruskannya. Tapi tahun ini perasaannnya terlalu mengharukan bagi kami.

Saya yang terawal sampai ke rumah Cicik saya. Rumahnya tanpa penghuni kerana sepupu saya (lelaki bujang) yang tinggal serumah dengan Cicik saya dahulu, bekerja. Saya memang ada kunci ke rumah Cicik saya. Inilah kali pertama saya ke rumah Busu dan Cicik saya di Bedok North dan tiada sesiapa di rumah. Saya menjengah ke bilik Cicik saya dan air mata saya berlinang. Belum pun 8 bulan beliau berpulang ke rahmatullah. Saya buka lampu, kipas dan beberapa tingkap.

Apabila sepupu-sepupu saya sekeluarga datang, ada di antara mereka sibuk mengatur makanan untuk berbuka. Bila kami memulakan tahlil, sebilangan kami menangis, demikian juga ketika bertakbir. Segala rutin yang biasa dikaitkan dengan sambutan Hari Raya berubah pada tahun ini kerana tidak seperti tahun-tahun sudah, rumah Cicik saya tidak lagi menjadi tumpuan sanak saudara kerana orang yang menjadi paksi tumpuan itu telah tiada. Tanpa banyak bercakap mengenainya, rasa kehilangan yang mendalam ini demikian terasa.

Saya yakin anda juga berasa demikian mengenangkan mereka yang tiada. Betapa pun kita bergembira menyambut Syawal, kesedihan ini tetap bernaung di hati kita. Melihat mereka yang menyayangi orang-orang yang kita sayang, kita semakin ingin silaturrahim di kalangan kita akan berkekalan dan tradisi yang dihidupkan mereka yang kita sayang ini akan tetap mengobori mereka yang ditinggalkan.

Saya merindui beberapa orang Ramadan dan Syawal ini, di antaranya adalah orang-orang berikut:

Bersama Bapa Saya 1975

Bersama Bapa Saya 1975

Bersama Cicik, Busu Dan Nenek Saya 1985

Bersama Cicik, Busu Dan Nenek Saya 1985

Bertahun-tahun mungkin telah berlalu atau baru sahaja berlalu tetapi kasih sayang kita kepada mereka yang telah berpulang ke rahmatullah tidak pernah malap. Kita akan terus menguatkan semangat hidup kita kerana demikianlah sebilangan harapan mereka yang telah berpulang ke rahmatullah, terhadap kita.

Semoga Allah sentiasa memberi kita kekuatan menghadapi rasa kehilangan ini dan mempermudahkan segala urusan kita menjadikan kenyataan segala harapan mereka yang telah berpulang ke rahmatullah ini untuk ahli keluarga, kerabat, sahabat, peminat yang ditinggalkan mereka. Dan semoga Allah sentiasa mencucuri rahmat ke atas roh mereka dan menempatkan mereka di kalangan hamba-hamba pilihan-Nya. Amin. Al-Fatihah.

Ditulis: 2 Syawal 1436 Hijriah/18 Julai 2015 Masihi
Bedok, Singapura
Tulisan: Rasiah Halil.

2 thoughts on “Rasa Kehilangan Menyambut Syawal

  1. Bila lihat ketupat, terlihat betapa indah dan sempurna serta rapat anyamannya. Tapi rumah mak di Bedok seperti mana idah melihat hanya kelonsong ketupat kosong sahaja. Ketupat kehidupan yang sekarang sama wujud tapi kosong isi padat nasinya.
    Bila syawal menjelang hati terasa banyak yang hilang. Hari Raya tak seindah dahulu, zahir masih terlihat bathin tetap tersurat.
    Insyaallah kelongsong itu dapat diisi lagi supaya ketupat membawa arti. Selamat Hari Raya Maaf Zahir Dan Bathin. Dari Sham sekeluarga.

    • Semoga kelongsong ketupat yg akan kita semua isi akan selalu mengingatkan kita kepada Mak n Bak (Cicik n Busu) sepanjang hayat, insya-Allah.

Leave a Reply

