Catatan 4 September

Saya bertemu atau menghubungi beberapa orang kawan yang lama tidak saya dengar berita mereka. Semakin usia meningkat, kawan-kawan yang hubungannya masih akrab tetapi jarang bertemu, tentunya menimbulkan semacam kebahagiaan bagi kita. Saya juga dihubungi pelajar lama yang menimbulkan semacam nostalgia – betapa masa telah lama meninggalkan kita dan mereka bukan lagi pelajar remaja yang suatu masa dahulu saya didik.

Sebulan dua ini, saya bertemu sebilangan orang muda semasa mengadakan kursus kreatif. Saya teruja bertemu anak-anak muda ini, lebih-lebih lagi apabila mereka meminati dunia buku dan sastera.

Dan hari ini pula merupakan Hari Guru di Singapura – lantas pembauran berhubungan dengan kawan-kawan lama, pelajar-pelajar lama dan anak-anak muda membuat saya banyak terkenang. Kerana dibuai kenangan zaman persekolahan, saya lampirkan dalam masukan blog kali ini sebuah cerpen remaja yang saya tulis semasa saya berusia remaja. Ceritanya tidak berat tetapi mungkin kita yang lebih meningkat usia akan terkenang zaman kita ‘bercinta monyet’ dengan rakan sekolah dan guru kita. Mudah-mudahan anda terhibur membaca cerita zaman remaja ini.

Saya diundang oleh ke Kuala Lumpur dalam salah satu acara ‘Forum Penyair Asean’ hari ini 4 September dan esok, 5 September, anjuran Institut Terjemahan & Buku Malaysia. Temanya mengenai kemanusiaan. Saya akan menyampaikan kertas kerja dan juga mendeklamasi puisi pada 5 September ini. Bersempena ini, saya lampirkan beberapa puisi untuk tatapan anda, walaupun bukan puisi-puisi ini yang akan saya deklamasikan pada malam esok. Dan saya lampirkan juga ulasan buku mengenai penulis Chinua Achebe untuk bacaan kita.

Di Singapura, cuti sekolah sudah bermula. Dan di negara saya juga sedang ligat berjalan kempen-kempen pilihan raya. Sejak sekian lama, kali ini semua kawasan undi dipertandingkan. Rakyat Singapura akan mengundi pada 11 September ini. Ramai yang mengikuti perkembangan parti-parti politik, terutama dalam media sosial mahupun menyaksikan sendiri orang-orang politik memberi ceramah dan mendekati rakyat. Saya rasa pilihan raya kali ini agak berlainan daripada yang dulu-dulu kerana banyak faktor baharu kini muncul. Mudah-mudahan yang terbaik bagi rakyat dan negara Singapura akan berlaku pada 11 September ini.

Saya teruja akan berada di Kuala LUmpur, selain acara sastera, saya juga akan bertemu beberapa orang ahli keluarga dan kawan. Dan mudah-mudahan ada satu hajat saya untuk orang yang telah berpulang ke rahmatullah akan kesampaian kali ini. Saya lama tidak dapat ke Kuala Lumpur, walaupun pernah diundang dalam acara sastera, kerana dihambati pelbagai perkara, termasuk kesihatan saya. Alhamdulillah, setelah sekian lama, dapat juga saya ke sana, dan terima kasih saya kepada beberapa pihak yang insya-Allah akan memudah dan mengindahkan kunjungan saya kali ini.

Salam
Rasiah Halil
4 September 2015.

Leave a Reply

