Ulasan Buku: This End Of The Rainbow Oleh Adibah Amin

Cover This End Of The Rainbow
Penerbit: The Phoenix Press Sdn Bhd
Tahun Terbit: Tidak Diberi.

Pengenalan

Adibah Amin terkenal sebagai penulis ruangan pojok As I Was Passing yang terbit di akhbar The New Straits Times pada tahun-tahun 70-an dan 80-an. Beliau juga menulis novel, esei/rencana, cerpen, drama dan terjemahan. Bakatnya turut juga terserlah dalam bidang lakonan. Novel This End of the Rainbow merupakan novel berbahasa Inggeris pertama Adibah.
Menurut legenda, di penghujung pelangi, terdapat batil emas. Benarkah akan ada batil emas itu dalam kehidupan Rahayu Humaira Nurulfarahin binti Amri (Ayu), watak utama Adibah dalam novel ini? Atau telah pernah wujud semacam batil emas itu, dan Adibah atau Ayu bernostalgia mengingati tahun-tahun semasa sebelum Perang Dunia Kedua sehinggalah Ayu meneruskan pengajiannya di Universiti Malaya di Singapura?
Nostalgia selalu muncul kerana kita ingin mengenang sesuatu yang pernah wujud dan dianggap secara relatif, adalah lebih baik, dan kita mahu kembali ke zaman atau keadaan kesedemikian. Kadangkala masa kini tidak seindahnya dijalani kerana terlalu banyak gejala kurang sihat melanda sesuatu masyarakat atau negara, lantas dengan bernostalgia, kita kembali ke akar, mencari semacam kekuatan agar yang indah itu akan wujud kembali.

Adibah melakukan kedua-duanya dalam novel This End of the Rainbow ini. Mengetahui latar belakang kehidupan Adibah, bahawa beliau kematian bapanya semasa zaman Jepun, dan ibunya, Ibu Zain, seorang penyelia sekolah-sekolah Melayu di Johor yang ‘dipencenkan’ oleh kerajaan Inggeris kerana berjuang untuk wanita dan masyarakat melalui ceramah dan tulisan, serta Adibah pernah diterima masuk sebagai pelajar perubatan di Singapura, tetapi kemudian menukar ke Jurusan Sastera di Universiti serta beberapa fakta lain, memudahkan kita mengikuti novel ini.
Banyak cerita mengenai Adibah, yang sedia dimaklumi oleh peminatnya, terhidang dalam bentuk cereka dalam novel ini.

Ulasan Novel This End Of The Rainbow

Novel dimulakan apabila Adibah (Ayu), 17 tahun, ‘didera’ (rag) oleh mahasiswa senior kerana beliau merupakan seorang ‘freshie’. Ayu dipanggil ‘Ayu Chick’ oleh pelajar lelaki berbangsa Tionghoa, Han, kerana dia bagaikan ‘ayam yang baru menetas’ dan kebetulan Ayu berjalan dari bilik asrama ke kampus dengan memakai baju kurung dan kasut rumahnya. Kasut ini berwarna kuning dan berbulu; tak ubah macam anak ayam berbulu kuning.

Novel ini menceritakan bagaimana Ayu dan mahasiswa-mahasiswa lain berinteraksi pada tahun-tahun 50-an itu; idealisme mereka dan masyarakat masa depan yang ingin mereka bina. Tidak kurang pula dicatatkan semacam idealisme atau ‘pelangi dan batil emasnya’ yang ingin dikongsi Adibah: bahawa dalam persahabatan dan pencarian segelintir anak muda ini berakar soal interaksi sebenar yang seharusnya wujud dalam negara yang hampir mahupun sudah merdeka. Keharmonian kehidupan berbilangan bangsa, budaya dan agama itulah yang dipentingkan Adibah dalam menulis novel ini.

Ibu Bapa Ayu, Watak Utama Novel Adibah

Kita temui bapa Ayu, Amri, yang mengajar Ayu agar ‘bersaing dengan dirinya sendiri’, dan bukan orang lain, dalam mengejar impian. Kita juga dikenalkan kepada ibu Ayu, Husna, wanita gigih yang hampir putus harap kerana tiba-tiba kematian suami hanya beberapa hari sebelum Jepun menyerah kalah, dan terpaksa membesarkan tiga orang anak, dibuang kerja oleh Inggeris tetapi masih berharapan terhadap kehidupan. Melalui Husna, Ayu bukan hanya belajar erti ketabahan dan kegigihan tetapi makna menerima manusia seadanya, apa pun bangsanya, kerana yang menyeksa kehidupan Husna sekeluarga bukan orang Jepun atau orang Inggeris keseluruhannya tetapi sebilangan orang yang dibelenggu perang dan polisi mereka. Pelajaran ini yang banyak kita temui dalam novel Adibah: bahawa Ayu, yang mengambil Pengajian Melayu di Universiti dan mencintai kesusasteraan Melayu dan perjuangan untuk memartabatkan bangsanya tidak pula menjadi seorang yang prejudis terhadap bangsa lain.

Persahabatan Semasa Kecil Dan Di Kampus

Persabahatan sejak kecil dengan pelbagai bangsa misalnya Lin (Tionghoa), Nimmi (Malayali), Surmeet (Punjabi), Angel (Serani), Ima (Melayu) dan lain-lain serta kehidupan sekeliling yang tidak sepi daripada pelbagai haiwan kepunyaan keluarga ataupun kawan-kawannya, misalnya kucing, anjing, angsa dan sebagainya membuat Ayu seorang yang lebih mudah menerima semua makhluk dan mudah tersentuh oleh penderitaan mereka. Lantas, apabila ada ceramah yang diikuti bersama Ima mengenai kemiskinan masyarakat Melayu selepas Perang Dunia Kedua, misalnya yang disampaikan oleh Aminuddin Baki, Ayu juga teringatkan kemiskinan yang dialami oleh masyarakat-masyarakat lain, yang turut terjebak dalam lingkaran kemiskinan.
Di Universiti, Ayu bertemu dengan Rizal, yang ada menganggap adalah ‘kekasih’nya. Namun ada satu watak yang menyentuh hati Ayu, iaitu Han, yang dipanggil The Cynic, kerana dia begitu sinis terhadap orang lain, namun Ayu tahu dia jujur dan terluka. Han hampir dibuang Universiti kerana ‘mendera’ mahasiswa baharu, tetapi diselamatkan oleh orang yang dia dera, Badri. Ayu pula bertemu Po Po, yang pandai menulis rencana akhbar dan tulisannya saksama. Semasa di Universiti, beberapa orang pelajar yang menjadi editor, ditangkap; ada yang dibebaskan dan ada dibuang Universiti. Dalam suasana beginilah Ayu semakin sedar bahawa masih banyak yang perlu dilakukan jika masyarakat harmoni dan hidup saksama yang semua penduduk Malaya dan Singapura harapkan ketika itu, ingin dijadikan kenyataan. Walaupun Ayu turut sama dalam kumpulan nyanyian di kampus dan bergiat dalam acara-acara budaya, pencariannya terhadap makna kehidupan majmuk, saling menghormati dan hidup harmoni, bagaikan lagu latar yang sentiasa mengiringi perjalanannya.

Kisah Han

Kita akan tersentuh membaca beberapa bahagian novel ini. Ketika Han pulang ke Batu Pahat, setelah meninggalkan Universiti dan membentuk Kelab Belia bersama-sama Badri, serta memberi ceramah mengenai menubuhkan kelab-kelab belia berbilang bangsa, demi mewujudkan masyarakat bersama, ada ketegangan dan keharuan yang kita turut rasa. Di Batu Pahatlah terjadinya rusuhan kaum selepas Jepun menyerah kalah; orang Tionghoa dianggap sebagai komunis dan orang Melayu pula dianggap bersekongkol dengan Jepun, lantas kedua-dua kaum ini merusuh dan membunuh. Keluarga Han misalnya mati dibunuh, begitu juga dengan keluarga Melayu. Namun, setelah 9 tahun, Han pulang ke Batu Pahat, memberi ceramah mengenai perpaduan melalui Kelab Belia, kerana dia, seperti kebanyakan orang, harus belajar memaafkan, jika tidak pun melupakan peristiwa-peristiwa pahit masa silam di sana.

Di akhir novel ini, Ayu bertanya kepada ibunya, Husna, bagaimana seseorang itu boleh menghilangkan rasa benci terhadap sesuatu negara (dan mungkin juga bangsa) setelah dianiaya, misalnya semasa zaman Jepun atau penjajahan Inggeris? Jawapan Husna, yang melakukan itu bukan seluruh negara atau bangsa. Kita semua harus mencuba menghilangkan kenangan yang pahit, walaupun ini begitu sukar, berdoa, dan ditambah pula oleh Ayu, kita juga harus ada impian terhadap harapan yang unggul itu.

Pohon Rimbun Harapan

Perenggan-perenggan terakhir novel ini menggambarkan sebatang pohon yang rimbun dan kanak-kanak pelbagai bangsa, kawan-kawan Ayu, baik perempuan mahupun lelaki, serta pelbagai haiwan yang mereka kenali, bermain di sekitar pohon itu. Mimpi ini sering berulang dalam kehidupan Ayu setelah dia semakin dewasa tetapi bilangan kawan dan haiwan yang ditemui dalam mimpi itu semakin bertambah dan gembira.
Inilah impian Adibah Amin menulis This End of the Rainbow. Keharmonian yang beliau harapkan untuk pelbagai kaum di negaranya mahupun di seluruh dunia, bukan sekadar catatan di bibir sahaja. Kita temui kejujurannya merakamkan kepedihan-kepedihan yang menyelirat pelbagai kaum pada tahun-tahun 50-an itu, keihsanannya menggambarkan watak-watak yang berbeza, yang sepertinya, terluka oleh pelbagai peristiwa, tetapi masih tetap bermimpi mahu mewujudkan masyarakat yang lebih saksama dan berpadu.
Dalam novel ini, watak Han mengajak Ayu untuk bersama-sama berjuang dalam Kelab Belia berbilang bangsanya. Ayu tidak dapat melakukannya, sama seperti Ayu tidak boleh meninggalkan pelajaran di Universiti sebagaimana dilakukan oleh Han dan Badri. Ayu bukanlah seorang aktivitis. Tapi menurut Han, Ayu juga akan turut berjuang – sebagai guru dan penulis – betapa benar ini berlaku dalam kehidupan Adibah Amin.

Penutup
Semoga This End of the Rainbow akan memberi kita peringatan betapa rapuh perhubungan sesama manusia, baik yang sama atau berlainan bangsa, budaya dan agama, jika sikap saling mengasihi dan menghormati itu tidak disemai semenjak kecil dan dirimbunkan oleh unsur-unsur yang menggalakkannya tumbuh secara jujur dan saksama, semasa seseorang itu dewasa. Dan semoga semasa hayat kita ini, banyak pelangi dan batil emas keikhlasan dalam perhubungan sesama manusia dan makhluk akan terus wujud dan mencerahi persekitaran kita.

Ditulis: 10 Jun 2009
Tersiar: Berita Harian, Singapura, 2009.
Tulisan: Rasiah Halil.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s