Catatan Kecil 13 Mei 2016

!. Ada beberapa perkara yang berpusar dalam fikiran saya tetapi tidak dapat saya luahkan kerana berhalangan, termasuk masa yang terbatas.

2. Beberapa orang menjadi nostalgik membaca tulisan saya mengenai mendiang mahaguru saya, Pak Liaw Yock Fang dalam entri terdahulu. Untuk mereka yang terkenang-kenang zaman persekolahan/mahasiswa mereka, saya lampirkan cerpen ‘Aku Dan Dia’ dan sajak-sajak saya yang diterjemahkan ke bahasa Inggeris dan ditulis semasa zaman kampus dahulu. Sajak-sajak tersebut berjudul ‘Was That You?/Engkaukah Itu?’ dan ‘To A Nameless Tree/Kepada Pohon Tak Bernama’. Saya juga sertakan sajak-sajak ‘Cinta Farhad Kepada Shirin’ dan ‘Penyanyi Berkeley’ sebagai semacam kesinambungan bagi cerpen ‘Aku Dan Dia’.

3. Pemilihan Sadiq Khan sebagai Datuk Bandar/Mayor di London menimbulkan pelbagai reaksi – ada yang begitu teruja dan ada pula sebaliknya. Kita mengharapkan yang terbaik buat beliau dan semoga kota London yang terkenal kerana unsur-unsur kepelbagaian dan keterbukaannya akan memberi Encik Sadiq Khan peluang menunjukkan yang terbaik daripada masyarakat Islam dan London juga. Dan betapa berbezanya penerimaan beliau di London dan munculnya seorang seperti Donald Trump di Amerika Syarikat. Saya sertakan sekuntum sajak berjudul ‘London’, yang saya tulis ketika berada di sana pada 1990 dahulu.

4. Beberapa isu mengenai kesihatan agak memeranjatkan saya baru-baru ini. Ada berita dua orang rakan sekampung keluarga berangkai saya, yang dulu menginap di Jalan Kobis, berdekatan Perkampungan Kaki Bukit, yang kami terima yang kurang baik. Seorang meninggal dunia, dalam usia 57 tahun, kerana tiba-tiba diserang penyakit jantung, semasa pulang bercuti. Tidak lama sebelum ini, abangnya juga meninggal dunia. Dan seorang lagi, rakan baik dan jiran terdekat ibu saudara saya, juga tiba-tiba jatuh sakit dan menjalani lencongan jantung (bypass). Orang kedua ini berusia 60-an tahun. Dan juga saya menerima berita dua orang jiran saya, seorang tinggal satu blok dengan saya, juga kurang sihat kerana dijengah penyakit yang bukan iseng-iseng. Begitu juga sejak beberapa bulan ini, saya menerima berita-berita mengenai sahabat dan keluarga sahabat serta kerabat saya yang semakin diterjah pelbagai penyakit serius.

Satu lagi berita yang mengejutkan, seorang menteri kabinet Singapura, Menteri Kewangan, Heng Swee Keat, rebah semasa mesyuarat kabinet petang semalam. Beliau terkena angin ahmar dan nasib baik ada tiga orang doktor dalam mesyuarat kabinet tersebut dan dapat bertindak pantas.  Dan mereka kemudian  dibantu  anggota Pasukan Pertahanan Awam Singapura (SCDF).  Pembuluh darah dalam otak Encik Heng membengkak, yang dipanggil aneurysm. Beliau merupakan salah seorang menteri/anggota parlimen yang mudah didekati dan ternyata kesungguhannya dalam menjalankan tugasnya. Saya terkejut kerana inilah kali pertama seorang menteri kabinet/anggota parlimen rebah dan beliau masih agak muda dan kelihatan sihat, hanya berusia 54 tahun. Dan saya terkejut juga kerana sebab yang agak peribadi – ibu kandung saya meninggal dunia kerana aneurysm; pembuluh-pembuluh darah ke otak ibu saya terputus dan selang beberapa jam, ibu saya meninggal dunia pada usia hampir 48 tahun dan pada Hari Kebangsaan Singapura yang ke-10 iaitu 9 Ogos 1975. Semoga Encik Heng Swee Keat akan pulih seperti biasa dan semoga beliau dan keluarganya tabah menghadapi dugaan ini.

4. Kadangkala banyak hal yang menyerabuti hidup kita tetapi betapa dirasa pelbagai dugaan yang kita hadapi – kerjaya, kewangan, perhubungan, kesihatan dan sebagainya, saya yakin Allah tidak akan menafikan kita pelbagai titik-titik kebahagiaan dalam kehidupan kita, jika kita sedia melihatnya. Salah satu kebahagiaan itu mungkin anak cucu atau anak buah kita. Saya sertakan dua buah tulisan mengenai kanak-kanak, mudah-mudahan ini dapat juga membahagiakan kita.

5. Saya sertakan sebuah lagi rencana ‘Sri Anggerik’ mengenai kesan dua ‘pertemuan’ – bagaimana pertemuan-pertemuan kita dengan orang-orang tertentu boleh membuat kita lebih mengetahui nilai-nilai hidup kita.

6. Untuk ruangan ‘Kata Mutiara’, saya sertakan teks yang dikirimkan kerabat saya. Kata-katanya indah dan boleh membuat kita merenung mengenainya.

Selamat membaca dan semoga Allah memberi kita, keluarga kita , mereka yang kita akrab dan juga  mereka yang kita kenal, kesejahteraan, kesihatan dan ketenangan dalam menjalani kehidupan ini dan menghadapi apa pun yang dihamparkan kepada kehidupan kita sebagai tali-temali dugaan dan ujian-Nya, insya-Allah.

Salam
Rasiah Halil
13 Mei 2016.

Leave a Reply

