Ulasan Buku: Antologi Puisi Simfoni Anis Sabirin

Anis Sabirin Book

Prakata

Sajak ini ialah suratku
kepada dunia
kepada kawan dan kasihku
meraikan hasrat mulia
ikatan kasih
ikatan mesra.

Demikian Anis Sabirin melambangkan penglahiran sajak-sajaknya di persada dunia dalam antologinya, Simfoni, diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia, 1996. Antologi puisi ini mengandungi 110 sajak; 77 dalam bahasa Melayu dan 33 dalam bahasa Inggeris. Sajak-sajak ini dicipta semenjak tahun 1961 sehingga 1995; ternyata ini merupakan sajak-sajak pilihannya setelah lebih 34 tahun berpuisi.

Mengenali Anis Sabirin Dan Secercah Sajak-sajaknya

Siapakah Anis Sabirin? Dilahirkan pada 1 Mac 1936 di Johor, Anis terdidik di Universiti Singapura (Universiti Malaya di Singapura) dan mendapat ijazah pertamanya dalam Pengajian Melayu pada 1959. Pernah bertugas di Dewan Bahasa dan Pustaka, Anis melanjutkan pelajaran ijazah sarjana (M.A.) dan doktoratnya (Phd) dalam bidang Ekonomi di Amerika Syarikat dan menetap di California semenjak 1968 dan pulang ke tanah airnya, Malaysia, sekitar 1993/4. Dan kemudian menetap terus di California. Anis pernah bertugas dalam bidang ekonomi di Bangsa-Bangsa Bersatu dan lain-lain di Amerika Syarikat. Beliau begitu aktif pada tahun-tahun 60-an dan karya-karyanya dalam antologi persendirian termasuklah: Dari Bayang Ke Bayang (antologi cerpen, 1966), Peranan Wanita Baru (antologi esei, 1969), Mengenal Puisi (kajian, 1972) dan Pesona (antologi cerpen, 1994). [*Terdapat beberapa lagi antologi persesorangannya selepas 1996 dan karya-karyanya dalam antologi-antologi bersama ditemui sejak tahun-tahun 60-an lagi.]

Antologi Simfoni ini banyak menggambarkan liku-liku hidupnya dan masyarakatnya, kebanyakannya direnung daripada perspektif ‘anak dagang’. Sesuatu yang amat ketara, pada tahun-tahun 70-an, tiada satu pun puisinya dimuatkan, baik dalam bahasa Melayu mahupun bahasa Inggeris. Besar kemungkinan tahun-tahun tersebut adalah masa-masa yang agak mencabar dan amat peribadi, lantas tidak dimuatkan dalam Simfoni.

Dari tahun-tahun 60-an kita temui sajak-sajaknya yang banyak menyoal sekitarnya, menganalisis diri dan masyarakatnya serta menampilkan imejan kekotaan. Sajak-sajak awal ini, misalnya ‘Balada Anak Kota’, ‘Segelas Susu Dan Roti Segenggam’, ‘Duka’, ‘Quo Vadis, Dunia’, ‘Hidup’ dan lain-lain memantulkan keresahan peribadi muda menghadapi dunia yang diputari pelbagai peristiwa. Ada nada sinis dan sekali gus mahu berharapan melihat sekitar dalam larikan sajak-sajak zaman awalnya itu. Namun, perjalanan hidupnya, terutamanya di rantauan, menjadikan pencernaan puisi-puisinya lebih ‘longgar’, merdu dan matang.

Beliau masih menyoal diri, berkisah tentang rindu dan cinta, kegagalan dan kehibaan manusia, tetapi juga, melihat dunia daripada kaca mata yang lebih menerima dan reda, walaupun tetap menjentik bila ditemui kehaiwanan manusia. Dan yang ketara juga, terdapat banyak sajak, misalnya: ‘Bumi Hijau’, ‘Tanah Air’, ‘Lagu Cinta Tanah Air’, ‘Malaysia Tanah Airku’, ‘Surat Dari San Francisco’ dan lain-lain yang ditulis semasa di California, menggambarkan kerinduannya yang mendalam terhadap kampung halamannya. Dan mungkin kerana kerinduan ini, beberapa buah sajaknya menggunakan gaya pantun, misalnya sajak-sajak ‘Dari Mana’, ‘Requiem’, ‘Pantun Sehari’, ‘Timang-timang Anak’ dan ‘Jambatan Emas’.

Beberapa buah sajaknya menyentuh hati kita misalnya:

Kupegang bahunya dengan jari gementar
terlalu rindu menentang mukanya
dia senyum, bibirnya begitu pahit
kututup mata dan undur
kata Maut, belum masanya untuk kita berjumpa
tunggu daku pada musimnya.

(‘Tunggu Daku’, halaman 35)

Kasihku padamu
selebar lautan tujuh, sedalam ruang angkasa
mengatasi itu, kasihilah dirimu
mengerti bahawa kau manusia berharga
usah aniaya dirimu

(‘Harga Diri – Untuk Anakku Alida’, halaman 68)

Dirikan dunia yang damai dan aman
biar bayi yang comel tumbuh seperti pohon subur
anak-anak kecil boleh pergi ke sekolah
anak-anak ada masa depan.

(‘Sajak Bukanlah Susu’, halaman 47)

It is a pilgrimage without end, a journey to
nowhere. My soul is drunk with beauty, disoriented
with images, impressions, colours, movement
God, will I, like Ulysses, ever see home again?

(‘The Wanderings’, halaman 106)

Anak yang hilang di rantau belantara liar
dia mengenal nama Tuhannya
memimpin ke jalan benar.

(‘Erti Cinta’, halaman 64)

Kesimpulan

Antologi Simfoni ini menyerlahkan keteguhan peribadi dan pemikiran seorang penyair wanita yang boleh kita banggakan. Puisi-puisi Dr Anis Sabirin bagaikan mata air yang memancurkan air galian yang berbeza-beza kerana telah dihimpun daripada sumber yang berlainan kekayaannya. Namun ia menyegarkan kita kerana air yang kita minum mengandungi khasiat dan turut mendenyutkan aliran sastera kita.

Disiapkan: 10 Jun 1998
Tersiar: Berita Minggu (Singapura), 1998
Tulisan: Rasiah Halil.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s