Catatan 17 September 2016

k-1k-2k-4k5k-6k7

1.Saya ingin menulis masukan/entri kali ini sebelum Aidiladha yang jatuh pada 12 September lalu. Tetapi saya terhalang kerana sakit. Dan sakit saya berlarutan lebih 2 minggu. Semakin meningkat usia dan kesihatan yang tidak sebaiknya, bila sakit biasa pun – demam, batuk kokol, sakit tekak dan mata berair pun mengambil masa yang lama untuk sembuh. Saya belum pulih seratus peratus tetapi sekurang-kurangnya saya tidak lagi demam dan batuk saya amat berkurangan. Cuma suara saya serak-serak basah, kalah orang yang menyanti lagu rok!

2. Aidiladha sudah pun berlalu dan menimbulkan pelbagai kenangan bagi mereka yang mengerjakan haji, pernah mengerjakan haji atau sekadar bahagia dapat menyambut Aidiladha dengan orang-orang yang mereka sayang.

Kehidupan kita kini semakin canggih; tidak seperti dahulu apabila sukar betul kita menerima berita mengenai mereka yang menunaikan haji. Tetapi kecanggihan ini juga kadangkala membawa perkara-perkara yang tidak sebaiknya.

Bukan salahnya kita memberitahu keluarga, kerabat dan sahabat mengenai kegiatan kita di Tanah Suci tetapi ada orang pula melakukan ini agak keterlaluan. Bilakah kita melakukan amal ibadat apabila kita terlalu sibuk di facebook, instagram dan sebagainya? Menunaikan haji bukanlah pergi melancong. Akhirnya berapa banyak ‘like’ dan seumpama itu tidak penting sama sekali seandainya Pencipta kita tidak menerima amal ibadat yang kita lakukan. Dialah penilai terbaik dan itulah penilaian yang kita dambakan. Begitu juga ada yang terlalu sibuk dengan urusan-urusan lain termasuk menghasilkan terlalu banyak karya – sekali lagi, bagaimana dengan amalan kita kepada Allah? Allah lah penilai hati kita, bukan manusia yang mudah dikaburi pelbagai cara. Kalau Allah lah matlamat kita dan kita mahu dosa dan kesilapan kita Allah ampunkan, apakah penting penilaian dan ‘like’ daripada orang lain? Mungkin ini boleh kita fikirkan bersama.

3. Hari Raya Korban bukan hanya mengingatkan kita kepada pengorbanan yang dilakukan Nabi Ibrahim A.S. dan anaknya, Nabi Ismail A.S. Kita mungkin terfikirkan datuk dan nenek, orang tua, saudara-mara serta sahabat handai yang turut berkorban untuk kebajikan kita. Dan kita tentunya banyak terkenang mereka yang telah meninggalkan kita. Bertahun telah berlalu, namun pada waktu-waktu tertentu, mereka yang telah berpulang ke alam barzakh ini seolah-olah masih bersama kita – dan kita amat merindui mereka. Mungkin rindu ini akan berlarutan hingga ke akhir hayat kita.

4. Dalam hidup saya, terdapat beberapa orang yang banyak berkorban untuk keselesaan keluarga dan saya. Ada di kalangan mereka ini merupakan ahli keluarga saya dan ada pula merupakan sahabat-sahabat akrab saya. Mereka bersama saya dalam susah senang saya dan tidak menyisihkan saya. Salah seorang daripada manusia-manusia istimewa ini merupakan ibu saudara saya, Rahijah Syed Hussein.

Beliau merupakan anak angkat datuk dan nenek saya dan bersama seorang lagi ibu saudara saya dan keluarganya serta datuk nenek saya, kami pernah tinggal serumah. Saya memanggilnya ‘kakak’ dan menyayanginya sebagai ibu saudara dan kakak saya.

Beliau menyayangi kedua-dua kakaknya – ibu saya, Halimah, dan ibu saudara saya, Puteh. Dan beliau amat menyayangi anak-anak saudara serta cucu-cucu saudara daripada anak kedua-dua kakaknya. Kami juga demikian menyayanginya. Ibu saudara saya sudah berkeluarga tetapi tidak mempunyai zuriat sendiri.

Banyak laluan hidup, suka dan duka, telah dilaluinya. Tapi, seperti nenek saya, hatinya terbuka menerima dan menyayangi orang. Orangnya peramah dan petes – mudah mencipta istilah-istilah baharu, mudah ketawa dan boleh sahaja menggantikan seniwati Neng Yatimah dalam mengalirkan air mata. Tapi mengatasi semuanya, ibu saudara saya ini banyak berkorban untuk keselesaan orang lain – hanya Allah yang dapat membalas segala kebaikannya.

Dalam liku-liku hidup saya, pada awal 80-an dulu, walaupun beliau tidak tahu sepenuhnya apa yang saya lalui (sebab saya tidak menceritakan kepadanya kerana tidak mahu beliau bersusah hati), saya ingat betapa beliau meluangkan masa, keluar dengan saya dan seorang lagi anak saudaranya dan pergi ke pasar raya kecil yang berdekatan. Saya amat terluka ketika itu dan semakin pendiam dan beliau dengan sederhana berkata: ‘Idah, kakak ada, Idah’. Walaupun saya tahu beliau tidak dapat melakukan apa-apa terhadap masalah-masalah yang saya hadapi, namun saya tahu beliau selalu mendoakan kesejahteraan saya.

Banyak lagi kisah saya dengan ibu saudara saya ini – hati saya mudah tersentuh bila orang memperlekehkannya kerana ibu saudara saya bukan orangnya yang suka melawan. Beliau sabar dan tabah dan tahu anak-anak saudaranya, daripada kedua-dua kakaknya, mengambil berat dan menyayanginya.

Pada 1984, semasa mengikuti kursus pendidikan (untuk dilatih menjadi guru), nenek saya menyuruh saya membeli sebuah rumah pangsa agar beliau dapat tinggal bersama saya. Rumah peninggalan bapa saya, sebuah rumah privet, sudah dijual. Sebelum dijual, saya menginap lama di asrama dan kemudian menumpang di rumah keluarga seorang saudara saya semasa hari-hari biasa dan di rumah ibu dan bapa saudara saya (Puteh dan Abdul Ghani), pada hujung minggu. Bila membeli rumah dan nenek saya tinggal bersama, terasa kehidupan saya semakin tenang. Ibu saudara saya kemudian tinggal bersama kami kerana nenek saya semakin uzur dan memerlukan ada orang lain, selain saya, yang keluar mengajar. Ini berlaku pada 1985. Apabila nenek saya meninggal dunia pada Disember 1991, ibu saudara saya masih tinggal bersama saya. Beliau berumah tangga pada bulan September 1993.

Walaupun tidak tinggal serumah, beliau sering menghubungi saya dan mengambil berat terhadap kebajikan saya. Malah beliau mempunyai kunci ke rumah saya dan tidak mustahil ada masanya saya pulang ke rumah dan dapati ada makanan kegemaran saya terhidang di atas meja – pemberiannya.

Dalam banyak hal yang beliau ingatkan saya, mudah-mudahan ini yang akan saya pegang iaitu bila masalah melanda, jangan simpan di dalam hati. Katanya: ‘Idah, tepis dan balikkan kepada Allah’. Betapa beliau selalu ‘menepis’, menyerahkan segala-galanya kepada Allah, setelah berusaha sebaik mungkin dan selalu berlapang dada dan bersikap positif terhadap orang lain dan kehidupan. Kalau saya dapat amalkan secercah semangat begini betapa lebih indah kehidupan ini.

Saya berpanjang-lebar mengenai ibu saudara saya bukan kerana saya ingin bermegah. Tetapi saya yakin terdapat orang-orang yang berhati mulia seperti beliau dalam kehidupan kita. Hari itu seorang sahabat saya menceritakan mengenai seorang insan berhati mulia, yang selalu menjadi ‘orang dapur’ tetapi orang-orang yang benar-benar menyayanginya dapat melihat betapa baiknya orang tersebut. Dan pemergiannya juga membuktikan kebaikan hatinya.

Pada 1991, saya dengan bantuan sepupu saya, Sham, menyiapkan dokumentari hampir 2 jam mengenai sejarah keluarga saya, berjudul ‘The Journey Home’. Dokumentari ini ada gambar-gambar statik, video, lagu-lagu tertentu, lagu-lagu instrumental dan lagu tema. Dalam salah satu segmen, ada saya paparkan mengenai kejayaan akademik dua ahli keluarga saya dan dua buah lagu mengiringi segmen itu. Salah sebuah lagu itu berjudul ‘Kau Bayangan Hidupku’ nyanyian D J Dave. Ibu saudara saya tersentuh mendengar lagu tersebut.

Pada 2007, dua buah buku saya, Hikayat Sri Anggerik dan Ayah Tidak Sayang Padaku Lagi, dilancarkan oleh penerbit saya, Pustaka Nasional. Selepas pelancaran rasmi itu, saya mengundang kawan-kawan serta keluarga saya mengadakan majlis untuk meraikan guru kami, Pak Liaw Yock Fang dan juga meraikan orang-orang yang dekat dengan saya. Saya kumpulkan beberapa buah lagu dalam bentuk CD untuk sahabat dan kerabat yang akrab dengan saya. Ada lagu yang saya pilih melambangkan zaman pembesaran kami tetapi ada juga lagu saya pilih kerana seni katanya menyampaikan hasrat hati saya. Salah sebuah lagu itu merupakan lagu D J Dave tersebut. Sesekali bila bersiar-siar dengan kereta dan pak cik saya memainkan CD tersebut, bila mendengar lagu ‘Kau Bayangan Hidupku’, ibu saudara saya akan berlinangan air mata.

Pada 2011, saya menyiapkan satu lagi dokumentari yang saya beri judul ‘2 Birthdays & A Wedding‘. Saya merakamkan perjalanan hidup ibu saudara saya dan dua orang saudara saya serta keluarga berangkai saya. Segmen ibu saudara saya seharusnya lebih panjang tetapi  walaupun dibantu dalam banyak hal oleh seorang anak saudara saya dan suaminya dan saya kumpulkan pelbagai gambar, lagu dan bahan, orang yang menguruskan hal video itu tidak dapat menyiapkannya seperti yang saya kehendaki. Saya masukkan juga lagu ‘Kau Bayangan Hidupku’ selain beberapa lagu lain untuk segmen ibu saudara saya. Segmen ibu saudara saya  dibuat paling pendek oleh orang itu tetapi ibu saudara sayalah orang yang paling terharu dan tersentuh bila menyaksikan secebis kehidupannya dalam video tersebut.

Banyak lagi kisah boleh saya catatkan tapi cukuplah setakat ini. Saya yakin anda juga ada orang-orang yang baik hati seperti ibu saudara saya. Beliau seorang berketurunan Tionghoa dan dibesarkan oleh datuk dan nenek saya sejak bayi. Setakat keturunan dan pertalian darah, apalah ertinya? Bagi saya dan anak-anak saudara serta cucu-cucu saudaranya, beliaulah ibu dan nenek saudara yang kami sayangi. Dan bagi saya, beliaulah satu-satu manusia yang saya panggil ‘kakak’ sejak saya boleh berkata-kata dan beliau merupakan antara mereka yang paling saya sayangi di dunia ini.

Semoga anda juga menghargai orang-orang yang berhati mulia dan menyayangi anda – sepanjang hidup mereka dan apabila mereka telah berpulang ke rahmatullah, selesakan kehidupan mereka di alam barzakh dan anda tetap prihatin terhadap orang-orang yang mereka tinggalkan dan sayangi.

Sesekali dalam kehidupan ini, Allah beri kita permata/manikam – kitalah yang seharusnya menjadi jauhari yang pandai menilai permata/manikam tersebut. Semoga kita semua dipermudahkan Allah menjadi jauhari kepada orang-orang yang menjadi permata kehidupan kita, insya-Allah. Amin.

Salam
Rasiah Halil
17 September 2016.

Leave a Reply

