Sejenak Bersama Penyair Dan Seniman Lebanon Kahlil Gibran

kg-1kg-2kg-3kg-4kg-5kg-6

Latar
Dunia berbahasa Arab telah melahirkan ramai seniman dan penyair yang terbilang. Dari Scherezade (Hikayat Seribu Satu Malam) sehinggalah Adonis, Mahmoud Darwish, Nagiub Mahfouz, Nawal el-Sadawi, Tewfik el-Hakim dan lain-lain, jaringan pengaruh budaya dan penjajahan yang berbeza, melahirkan kerencaman yang pelbagai pula. Tradisi puisi dalam bahasa Arab juga memang telah lama tertancap dan bahasa ini juga terkenal sebagai salah sebuah bahasa dunia yang amat puitis. Salah seorang penyumbang dalam bahasa tersebut dan memasyhurkan kesusasteraan Arab dalam bahasa Arab dan Inggeris ialah Kahlil Gibran.

Mengenali Dunia Gibran
Khalil Gibran dilahirkan di pekan Bcherri, Lebanon, pada 1883. Keluarganya berhijrah ke Boston, Amerika Syarikat, pada 1895, ketika dia berusia 12 tahun, untuk mencari kehidupan yang lebih baik. Bersekolah selama 2 tahun di Boston, namanya yang agak panjang telah dipendekkan oleh seorang guru kepada Kahlil Gibran. Dia diharapkan oleh keluarganya untuk menjadi ‘manusia terpelajar’, lantas disekolahkan pula di Beirut selama 4 tahun, mendalami bahasa Arabnya. Dia pulang ke Boston pada 1902; tanah tumpah darahnya tidak lagi dapat dijejaknya semasa hayatnya. Kepulangannya diiringi bencana; adik, dan kemudian abang dan ibunya meninggal dunia pada 1902/3.

Bersama seorang lagi adiknya, Mariana, Gibran meneruskan pelajarannya (belajar lukisan) dan kehidupannya. Dia menulis dan melukis untuk menyara hidup sementara adiknya menjahit. Penglibatannya yang bersungguh-sungguh serta bakatnya yang luar biasa akhirnya menyinarkan dunia seninya. Dalam usia hampir 20 tahun, dia mula terkenal sebagai penyair berbahasa Arab dan juga pelukis. Namun pameran lukisannya yang pertama membuatnya berputus-asa; ini diselamatkan oleh pertemuannya dengan Mary Haskell dan persahabatan yang luar biasa terjalin di antara mereka. Mary membantu pelajaran Gibran di Paris dan menggalakkannya menulis dalam bahasa Inggeris. Galakan dan perlindungan Mary Haskell bagaikan mangkin dalam menghidupkan daya kreatif tulisan dan lukisan Gibran.

Keterlibatan Seni Gibran
Gibran pernah menghidupkan jurnal-jurnal seni berbahasa Arab di Amerika, misalnya Al-Funoon (The Arts) dan The Seven Arts, walaupun ini tidak bertahan lama. Bersama 9 orang sahabat, beliau terlibat dalam penubuhan Arrabitah (The Pen Bond; 1920) dan banyak menyumbang bagi menghidupkan jurnal tersebut. Karya-karyanya sama ada dalam bentuk puisi mahupun prosa mula tersiar dalam bentuk buku mulai 1918, dengan terbitnya buku puisi The Possession. Ini diikuti oleh The Madman, The Forerunner, The Son of Man, The Voice of The Master, A Self-Potrait, Garden of The Prophet dan lain-lain. Karya-karyanya telah diterjemahkan ke dalam lebih daripada 20 bahasa.

Salah sebuah karyanya yang paling terkenal, diterbitkan dalam 1923, berjudul The Prophet. Dalam buku The Prophet, Gibran mencatatkan pandangan-pandangan hidupnya melalui watak Almustafa, pengembara yang akan meninggalkan kota Orphalese, setelah 12 tahun menginap di sana.

Melalui watak Almitra dan penduduk Orphalese, Gibran membincangkan hal-hal seperti cinta, perkahwinan, anak, pemberian, rumah, kebebasan, undang-undang, pakaian, derita, pengajaran, persahabatan, keindahan, kematian dan lain-lain. Bahasa yang digunakan amat puitis dan pengajarannya halus, disulami lambang dan bahasa berkias. Yang kita temui bukan doktrin tetapi kata-kata hikmah yang diperkayakan oleh kebijaksanaan alam timur yang dicintai Gibran, misalnya:
1. You give little when you give of your possessions. It is when you give of yourself that you truly give.
2. Love gives naught but itself and takes naught but from itself. Love possesses not nor would it be possessed; for love is sufficient unto love.
3. When you work you are a flute through whose heart the whispering of the hours turns to music .
Intipati tulisan Gibran ialah mengenai manusia yang terpinggir, bermasalah, dibelenggu keadaan, perang, permusuhan, kasta dan sebagainya. Dia menganjurkan rasa persaudaraan sarwajagat di tengah-tengah dunia yang mudah dihiruk-pikukkan peperangan, percanggahan dan permusuhan. Suaranya adalah suara kedamaian yang halus, lembut dan lunak, walaupun boleh juga terisi perasaan bernyala-nyala terhadap sesuatu isu kemanusiaan. Pengajaran-pengajaran melalui tulisannya menyentuh kalbu kita kerana kedalaman kejujuran penulisnya, selain membuat kita lebih sedar dan peka terhadap tuntutan kerohanian, alam dan manusia di sekeliling kita.

Penutup
Gibran meninggal pada 10 April 1931, pada usia 48 tahun. Jenazahnya ditanam di Mar-Sarkis, Lebanon, dan pengkebumiannya dihadiri oleh manusia berbilang agama. Disingkirkan oleh pihak-pihak tertentu kerana beberapa pandangannya, kematiannya menampilkan dan menghidupkan pandangan-pandangan tersebut: rasa persaudaraan yang melangkaui batas agama, kasta, keturunan. Dan betapa benar seperti kata Kahlil Gibran: ‘What I say now with one heart will be said Tomorrow by a thousand hearts’.

Disiapkan : 19 Jun 1998
Tersiar : Berita Minggu (Singapura) pada 1998
Tulisan: Rasiah Halil.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s