Kebajikan Dan Kita

Mukadimah

Setiap hari kita disogokkan dengan berita-berita peperangan, bencana alam, kebuluran dan sebagainya di dada-dada akhbar. Semua berita ini kadangkala menjadi suatu klise dan kurang merangsangkan daya haru dan simpati kita. Cuma sesekali, bila terpandang gambar kanak-kanak yang dibaham senjata kimia, wanita yang menggendong anak di khemah pelarian atau melihat wajah-wajah murung yang menderita kebuluran atau bencana alam, hati kita turut terguris. Dan kita mula bertanya, apakah yang telah kita lakukan bagi meringankan kesukaran-kesukaran yang dialami oleh lain manusia, dalam keadaan hidup kita yang sebegini selesa?

 Konsep Kebajikan

Konsep kebajikan bukanlah sesuatu yang asing bagi kita sebagai penganut agama Islam. Agama kita sendiri berteraskan kebajikan; bahawa tiap orang Islam itu diibaratkan seperti satu bahagian bangunan yang sokong menyokong. Masalah saudara kita bukan pula masalah ‘orang lain’ tetapi adalah  masalah kita juga yang perlu difikirkan dan dicari penyelesaiannya bersama. Dan konsep kebajikan dalam Islam bukan pula terbatas kepada orang-orang Islam sahaja bahkan menjangkau seluruh umat manusia dan makhluk-makluk lainnya.

Memandangkan hakikat ini kita mungkin dapat menilik dan menilai semula sejuah mana kita sebagai seorang Muslim dan manusia dapat memainkan peranan kita bila berhadapan dengan masalah-masalah yang memerlukan pengalaman konsep kebajikan ini. Menurut laporan akhbar Berita Minggu bertarikh 18 Oktober 1987 mengenai ‘Persidangan Bersama Majlis Tertinggi Masjid Sedunia dan Muktamar Islam’ yang diadakan di Makkah, lebih kurang 80 peratus pelarian di dunia kini terdiri daripada masyarakat Islam. Menurut laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu baru-baru ini pula, satu perempat daripada pelarian dunia terdiri daripada orang-orang Afghanistan yang membuat khemah-khemah pelarian mereka di perbatasan Pakistan. Persidangan di Makkah itu telah menyarankan kepada pihak Rabitah al Alam al Islam agar mengadakan ‘pembentukan sebuah agensi penyelia kegiatan kebajikan untuk mangsa pelarian dan bencana alam’. Saranan ini amatlah baik dan kita berharap ia akan menjadi kenyataan tidak lama lagi.

Umat Islam secara kesulurhannya bukanlah umat yang bakhil dalam membantu sesuatu usaha yang murni. Ini telah kita tunjukkan misalnya dalam membantu anak-anak yatim, orang-orang tua, kanak-kanak yang memerlukan rawatan di luar negara, mangsa kebakaran, mangsa bencana alam di Bangladesh, bantuan dan derma bagi ‘Sharity’ atau ‘Heart-Strings’ dan usaha-usaha kebajikan yang lain. Namun demikian, bantuan-bantuan ini dapat dihulurkan dengan lebih berpanjangan jika terdapat penyelarasan yang lebih rapi dan ia tidak bersifat musiman sahaja.

Beberapa tahun yang lalu Habsyah/Etopia dilanda kebuluran yang panjang. Badan-badan tertentu dan kumpulan-kumpulan muzik telah mengadakan berbagai acara besar-besaran bagi memungut derma untuk membantu orang-orang Habsyah. Dan tidak kurang pula orang perseorangan yang memberi bantuan dengan cara mereka sendiri. Di London misalnya, semasa berita kebuluran di Habsyah baru tersiar, beberapa orang muda yang sering memetik gitar di kaki-kaki lima, juga melancarkan bantuan mereka dengan memberi wang pungutan daripada nyanyian mereka, yang disalurkan kepada badan-badan tertentu. Dan ini berlaku sebelum adanya ‘Live Aid’ misalnya dan secara spontan juga timbul beberapa badan bagi memungut derma dan bantuan untuk Habsyah, tanpa campur tangan dari pihak pemerintah Inggeris. Kita mungkin terharu mengetahui tindakan spontan orang-orang muda tadi, yang sanggup mengorbankan satu-satu sumber rezeki mereka bagi membantu tujuan yang murni dan kita mungkin bertanya, bilakah di kalangan kita yang mampu dapat memberi perhatian kepada isu-isu kebajikan seperti ini?

Bilakah akan diwujudkan sebuah badan antarabangsa bagi menyelaraskan kerja-kerja kebajikan bagi orang Islam? Soalan ini dirasakan genting kerana tanpa mengambil perhatian dalam hal ini kita sebenarnya tidak menunjukkan konsep kebajikan yang ditekankan oleh Islam. Ia juga akan memberi gambaran yang kurang baik terhadap umat Islam; bahawa kita adalah masyarakat yang sanggup menerima bantuan tetapi tidak  sanggup memberi bantuan.

Telah wujud beberapa badan yang bertaraf antarabangsa bagi membantu pelarian, mangsa kebuluran, bencana alan dan sebagainya. Kita mungkin terfikirkan nama-nama seperti World Vision, Medical Aid For Palestine dan lain-lain. Tetapi sebahagian besar daripada badan-badan ini diusahakan oleh orang-orang bukan Islam, sedangkan penerima bantuan terdiri juga daripada orang-orang Islam. World Vision misalnya, mengadakan skim anak angkat, di mana seorang penderma boleh membantu seorang atau lebih kanak-kanak yang dijadikan anak-anak angkat mereka. Skim ini memastikan bahawa kanak-kanak tersebut mendapat bantuan makanan, persekolahan, tempat tinggal dan sebagainya terus menerus sehingga dia meningkat dewasa. Sayangnya skim seperti ini telah juga dijadikan sebagai satu bentuk dakyah bagi badan-badan tertentu mengembangkan agama mereka. Beberapa bulan yang lalu, misalnya, 11 orang kanak-kanak Bangladesh yang miskin telah dibawa oleh sebuah badan kebajikan antarabangsa ke Perancis untuk dijadikan anak-anak angkat sebenar kepada keluarga-keluarga Perancis. Usaha murni ini mungkin menimbulkan sedikit ketidak-senangan kerana kanak-kanak itu adalah kanak-kanak Islam sedangkan keluarga angkat mereka bukan daripada kalangan Islam. Bagaimana nanti pegangan kanak-kanak tersebut, sedangkan mereka memerlukan bantuan dan tiada badan Islam yang menghulurkannya?

Ternyata daripada beberapa keterangan ini, kita sebagai orang-orang Islam perlu melakukan sesuatu yang lebih mampat dalam usaha kebajikan. Kata penyair John Donne, manusia bukanlah sebuah pulau. Dan ini dirasakan benarnya apabila kita melihat bahawa kesejahteraan kita amat bergantung kepada kesejahteraan orang lain dan begitu juga sebaliknya. Bila lebih kurang 80 peratus pelarian dunia terdiri daripada orang-orang Islam, sama ada di Palestin, Afghanistan, Afrika dan sebagainya, dapatkah kita, seperti burung kasawari, menyembunyikan kepala ke dalam tanah, dan berkata, kita tidak ternampak sebarang masalah lantas tidak perlu melakukan apa-apa? Sebagai seorang Muslim setiap langkah dalam kehidupan kita dijuruskan kepada memenuhi tuntutan fardu ain dan fardu kifayah dan dengan hal yang demikian, masalah kebajikan ini seharusnya mendapat perhatian kita yang saksama.

Akhir Kalam

Mungkin beberapa perkara berikut dapat kita fikirkan bersama bagi menjayakan usaha-usaha kebajikan kita:

    1. mewujudkan sebuah badan kebajikan Islam yang bertaraf antarabangsa bagi menyelaraskan usaha-usaha kebajikan di peringkat antarabangsa dan negeri.
    2. Mengadakan berbagai skim bagi memudahkan bantuan sedunia, misalnya skim anak angkat seperti yang dilakukan oleh Medical Aid For Palestine dan World Vision.
    3. Mengadakan semacam tabung kebajikan khas bagi setiap pertubuhan Islam dan derma ini dibagi kepada dua, iaitu kebajikan di dalam dan di luar negara, mengikut keperluan.
    4. Memikirkan cara-cara bagi menyalurkan bantuan makanan kepada orang-orang yang memerlukannya, misalnya, membolehkan daging-daging korban diproses dan ditinkan dan kemudian diberi kepada pihak-pihak berkenaan dan tidak terbatas kepada musim haji sahaja tetapi sepanjang masa yang diperlukan. Sebahagian daging yang ditinkan ini boleh juga dijual di pasaran dan wang yang diperolehi disalurkan untuk membeli ubat dan lain-lain kemudahan bagi mereka yang memerlukannya.

NB: Kini (2017) terdapat banyak usaha di Singapura dan di luar Singapura oleh badan-badan bukan pemerintah (NGO), pemerintah dan orang perseorangan dalam usaha kebajikan ini. Namun, banyak lagi perkara boleh diperhalusi dan dipertingkatkan dalam bidang kebajikan ini untuk kesejahteraan semua.

Disiapkan : September – 14 Oktober 1988
Taman Puri, Negara Brunei Darussalam
Tersiar : Majalah An-Nisaa’ (Majalah Persatuan Pemudi-Pemudi Islam Singapura/PPIS), 1988.
Tulisan: Rasiah Halil.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s