Sekilas Mengenai Penulis Perancis Simone de Beauvoir

SDB3SDB4

SDB2SDB 1SDB6

Pengenalan

Simone de Beauvoir dilahirkan di Paris pada 9 Januari 1908. Beliau mendapat pendidikannya di Universiti Sorbonne, Paris, dan memperolehi ijazah dalam bidang falsafah dari universiti tersebut pada 1929. Simone adalah seorang penulis wanita yang boleh dianggap berjaya; beliau juga adalah seorang pemikir yang berwibawa dalam masyarakat Perancis. Walaupun daya pemikirannya dianggap tidak setinggi Jean-Paul Sartre, rakan seperjuangan dan kekasihnya, Simone juga adalah salah seorang pemimpin pergerakan existentialis selepas Perang Dunia Kedua, yang dipelopori oleh Sartre.

Setelah lulus dari Sorbonne, Simone bekerja sebagai guru di beberapa tempat di Perancis. Beliau telah menghasilkan karya-karya seperti The Long March, The Woman Destroyed, A Very Easy Death, Memoirs Of A Dutiful Daughter, The Prime Of Life, Force Of Circumstance, All Said And Done dan lain-lain. Dua buah karya Simone yang termasyhur ialah: The Second Sex, yang mengkaji dan menganalisis mengenai kedudukan wanita dan The Mandarins, mengenai peranan intelektual/penulis dalam masyarakat. Novel The Mandarins telah memenangi hadiah Prix Goncourt pada 1954.

Simone dan Novel The Mandarins

Membaca karya-karya Simone, kita berasa betapa tegasnya penulis ini menghujahkan idea-ideanya. Walaupun watak-wataknya mempunyai berbagai kelemahan tetapi mereka tidak pula menjadi boneka Simone, sebaliknya kita diajak bersimpati dengan mereka dan melihat kekuatan di sebalik kelemahan watak-wataknya. Dunia penulisannya begitu luas, tidak seperti dunia penulisan/ruang lingkup yang sering dikaitkan dengan penulis-penulis wanita. Daya pengamatan yang tajam dan ditambah dengan kejituan daya intelektualnya membuat karya-karya Simone begitu indah dan pejal dari segi pemikiran dan perasaan. Walaupun Simone kadangkala menyisipkan soal-soal ‘rahsia’ seperti yang sering dilakukan oleh NH Dini, penulis Indonesia, namun penyerlahan beliau mengenai hal-hal tersebut tidaklah keterlaluan atau kurang tertib, seperti yang dilakukan oleh NH Dini. Di sebalik penyerlahan perkara-perkara itu terpancar perutusannya yang lebih besar dan bermakna.

Dalam salah sebuah autobiografinya, Simone de Beauvoir menegaskan pentingnya peranan penulis sebagai golongan intelektual, dalam masyarakat. Menurut beliau, penulis tidak harus berpihak kepada satu-satu golongan yang berkepentingan seperti golongan kiri ataupun kanan tetapi penulis harus berpihak kepada kebenaran dan berani menyatakan kebenaran dan kenyataan-kenyataan yang bersangkut-paut dengannya. Penulis, menurut beliau lagi, harus bebas daripada ‘ikatan-ikatan’ golongan tertentu dalam masyarakat agar apa yang disuarakan bukanlah untuk kepentingan satu-satu golongan sahaja, bahkan untuk kebaikan semua golongan dalam masyarakat.

Novel Simone The Mandarins, jelas menampilkan peranan yang harus dimainkan oleh golongan intelektual/penulis ini. Novel ini merakamkan pergerakan, perjuangan dan penakatan golongan kiri/leftis Perancis yang diwakili oleh Robert Dubreuilh dan Henri Perron. Kedua-dua orang ini pernah menggerakkan kumpulan ‘Resistance’ menentang kekejaman Nazi Jerman semasa Perang Dunia Kedua. Selepas Perang, kesedaran politik dan sosial mereka menyebabkan mereka melibatkan diri dalam kumpulan S.L.R., sebuah pertubuhan kekirian. Dubrueilh adalah seorang ketua, ahli teori dan pemikir pertubuhan ini. Dia terkenal sebagai seorang intelektual, pensyarah dan penulis. Perron pula adalah seorang pengarang akhbar L’Espoir. Dia juga terkenal sebagai seorang penulis. Akhbar L’Espoir telah diterbitkan bersama Luc, dan akhbar ini diminati ramai kerana isi kandungannya yang objektif; tidak ke kiri ataupun ke kanan. Bagi Perron, akhbarnya adalah salah satu cara baginya menunjukkan penglibatannya dalam masyarakat. Dubrueilh dan Perron selalu bekerjasama dalam pergerakan S.L.R. walaupun mereka mempunyai beberapa pandangan yang berbeza mengenai hal-hal pokok. Dubrueilh lebih tua daripada Perron dan sering menonjolkan idea-ideanya, yang rata-rata diterima oleh Perron, yang menganggapnya lebih mengetahui kerana Dubrueilh yang mengasah bakat penulisan dan intelek Perron. Persahabatan yang teguh ini kemudiannya diuji apabila berakhirnya Perang Dunia Kedua.

Bom atom yang dijatuhkan di Hiroshima dan Nagasaki bukan sahaja memeranjatkan dunia, ia juga menimbulkan kesan yang mendalam kepada golongan intelektual di Perancis. Muncul pula kumpulan-kumpulan yang pro-Amerika dan anti-Amerika di kalangan mereka. Berita yang meretakkan hubungan Dubrueilh-Perron ialah pendedahan mengenai kem-kem Soviet yang dianggap lebih buruk daripada kem-kem Nazi Jerman. Dubrueilh tidak mahu menerima kenyataan adanya kem-kem tersebut, dan jika adapun, ia tidaklah sedahsyat yang digambarkan. Perron pula, setelah mendapat bukti-bukti yang sah, terpaksa menerbitkan berita itu di akhbar L’Espoir, kerana dia percaya berita yang diterbitkannya lebih objektif sifatnya dan selaras dengan perjuangan mereka, jika dibandingkan dengan berita yang sama jika ianya diterbitkan oleh akhbar-akhbar pro-Amerika ataupun pro-Soviet. Masalah-masalah yang bersabit daripada isu genting ini, yang melibatkan sebilangan besar golongan intelektual Perancis, telah begitu baik diolah oleh Simone de Beauvoir.

Peranan Intelektual/Penulis

Apakah peranan golongan intelektual Perancis dalam menghadapi masalah ini? Menurut Robert Dubrueilh, kenyataan-kenyataan mengenai kem-kem Soviet itu tidak harus di ‘propaganda’kan kerana jika disebar-luas, besar kemungkinan hasrat S.L.R. dan lain-lain parti sosialis untuk menegakkan negara sosialis akan musnah. Hanya sosialisme, menurut Dubrueilh akan menyelamatkan manusia daripada memulakan Perang Dunia Ketiga. Keburukan yang ditimbulkan oleh kem-kem Soviet itu adalah kecil berbanding dengan kebaikan yang bakal dinikmati daripada mengamalkan sistem pemerintahan sosialisme. Henri Perron juga berpandangan demikian tetapi dia yakin kebenaran itu harus diketengahkan, walaupun dia tidak percaya akan propaganda ‘keadilan’ yang ditonjolkan oleh Amerika Syarikat dan konco-konconya. Kebenaran, menurut Peron, lebih diutamakan daripada hanya berpihak kepada fahaman anutannya.

Perbalahan pendapat kedua tokoh ini melambangkan juga perbalahan pendapat golongan intelektual di Perancis. Beberapa kesan negatif telah timbul akibat daripada perbalahan ini. Parti S.L.R. dibubarkan, akhbar L’Espoir terpaksa ditutup dan pergerakan golongan intelektual/penulis Perancis seolah-olah tidak terarah. Dubrueilh yang pada mulanya percaya akan peranan golongan intelektual di Perancis, kini berkata: ‘Today the French intellectual can do nothing’. Perron pula, yang pada mulanya tidak boleh hidup tanpa menulis atau tanpa percaya kepada kebaikan sastera untuk kehidupan, akhirnya tidak boleh lagi menulis apabila kenyataan-kenyataan hidup terlalu mendesak untuk hanya dirakamkan dalam bentuk sastera. Perron kehilangan bakat kreatif dan estetikanya. Seperti golongan intelektual Perancis, kedua-duanya seolah-olah telah hilang arah, tujuan dan keyakinan mereka dalam perjuangan.

Tetapi keadaan tidak membenarkan Dubrueilh dan Perron terus menerus tidak melibatkan diri dalam masyarakat. Setelah berbalah beberapa lama akhirnya mereka menemui titik pertemuan. Dubrueilh telah dikecam oleh berbagai golongan intelektual kerana tindakan-tindakan dan tulisan-tulisannya yang dianggap tidak selaras; kecaman ini akhirnya dibela oleh Perron sendiri. Dengan tapak permulaan yang baharu, kedua-duanya mula menggerakkan golongan intelektual Perancis dengan tulisan-tulisan serta syarahan-syarahan mereka.

Menurut Simone de Beauvoir, the Mandarins ataupun golongan intelektual/penulis, seperti yang diwakili oleh Dubrueilh dan Perron, harus tampil ke depan dan menentu dan mengarahkan perjalanan masyarakat. Mereka mestilah terdiri daripada orang-orang yang benar-benar jujur, tajam daya fikirnya, berwibawa dan tidak boleh ‘dibeli’ oleh sesiapa pun. Perron misalnya, walaupun boleh hidup selesa dengan gaji yang lumayan dan rumah tangga yang damai, tampil ke depan bersama-sama Dubrueilh, yang seharusnya bersara daripada kegiatan-kegiatan seperti ini, kerana kedua-duanya percaya golongan intelektual/penulis Perancis harus sama-sama mencorakkan kanvas pemikiran dan perasaan masyarakat mereka. Walaupun mereka dikecam, disingkir dan tidak dipedulikan, seperti Dubrueilh dan Perron, mereka harus tabah dan yakin akan perjuangan mereka.

Novel ini tidak hanya merakamkan peristiwa-peristiwa penting dalam sejarah politik Perancis, ia juga mencatatkan beberapa kisah seharian yang menarik. Watak-watak seperti Anne, Paula, Nadine, Lambert, Scriassine, Vincent, Sezenac, Jossette, Lauchaume, Luc dan lain-lain memperkayakan novel The Mandarins ini. Tindakan watak-watak ini banyak membuat kita bertanya dan menilai semula prasangka-prasangka kita. Perkara-perkara yang membuat kita berfikir misalnya, mengapa Paula menjadi gila, Lambert anti-Nazi, Sezenac pro-Amerika, Nadine liar dan kasar, Luc tegas, Anne selalu mengalah dan lain-lain, begitu terperinci dan simpati dilukiskan oleh Simone de Beauvoir.

Kesimpulan

Membaca novel The Mandarins ini kita dapati suara pengarangnya yang tegas, fikirannya yang tajam dan keyakinannya yang teguh mengenai satu-satu isu yang beliau percayai baik. Daya intelektualnya telah dimanfaatkan untuk memperkayakan dunia sastera Perancis, di mana The Mandarins adalah salah satu contoh yang baik. Dianggap sebagai ‘magnum orpus’/karya agungnya, The Mandarins telah diadun dengan begitu rapi, dipenuhi dengan fakta-fakta yang kukuh serta isu-isu yang penting dan hujah-hujah yang memantulkan fikiran yang mendalam, berlainan daripada novel-novel yang sering ditulis oleh pengarang-pengarang wanita.

Keterlibatannya dalam perkara-perkara yang dianggap baik untuk masyarakat dan keberanian mentalnya serta daya estetikanya yang tinggi lagi halus dalam menyuarakan perkara-perkara tersebut walaupun kecil, seharusnya dicontohi oleh golongan penulis. Bahawa Simone de Beauvoir tidak didorongi oleh perasaan bangga diri, keinginan mencari nama atau mencari pengikut juga adalah ciri-ciri yang amat baik diteladani. Sepertimana kata Henri Perron dalam The Mandarins, walaupun sumbangannya kecil dalam masyarakat Perancis, dia (dan golongan intelektual/penulis) harus tampil ke depan dan mengarahkan pemikiran masyarakatnya, adalah pernyataan yang sepatutnya kita sama-sama renungi.

Disiapkan : 29 Januari 1986
Bedok, Singapura
Tersiar : Ruangan Sastera Berita Minggu (Singapura), 1986.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s