Archive | February 2015

The Lesson of the Red Camellia and The Best-Tasting Dish

The Lesson of the Red Camellia

One night a man in the prime of his life got up to go to the bathroom. On the way, he spat into the garden. To his horror, his sputum was bright red, a telltale sign of tuberculosis. His legs turned to jelly and he sank to the floor.

When the man didn’t come back to bed, his wife grew concerned and went looking for him. She laid a hand on his forehead and found that he had a raging fever. The household was soon in an uproar, and they sent for a doctor. Meanwhile the man told his wife what had happened, and she went out to the garden to see for herself. She had discovered that he’d spat onto a fallen petal of a scarlet camellia. When she told him this, his fever magically disappeared, and the next morning, he sat off for work as usual. If he hadn’t found the truth, he could have made himself truly sick.

There is no need to live in fear of what may come. Change is only natural: the earth itself has day and night, the moon waxes and wanes in the sky, the ocean has its high tide and low. In our lives too, we experience both fat and lean. When you are at a low point, just wait, for ‘this too will pass.’ When you are at rock bottom, you are undergoing a test. Think of it as God’s way of training you so that in time He can give you something better than you have ever known.

A hothouse flower does not smell so sweet as one exposed to wind and cold.

Rain and sunshine are equally good. Anyone who can’t appreciate this is of little substance. It is essential to open the eyes of the soul.

***************************************************************************

The Best-Tasting Dish

Once there was a king who was determined to eat the world’s tastiest dish. He gathered chefs from all over, but he had grown so accustomed to fine dining that his palate was jaded, and nothing appealed to him. “None of them can cook worth a damn,” he growled. “find me a better chef!”

His aides were at a loss, until someone came forward and announced himself to be the greatest cook in the world.

“Can you cook food that will satisfy me?” asked the king.

“Yes, Your Highness, although I must ask that first you do exactly as I say.”

“Sounds interesting. All right, I’ll do it, so go ahead and make the food.”

For the next three days, the new chef never left the king’s side, but simply sat and did nothing.

“When are you going to cook for me?” asked the king.

“Soon, Your Highness, I promise.”

On the third day, when the king was weak with hunger, the chief bought a simple dish of vegetables. “Here is the world’s tastiest dish, just as promised. Bon appetite.”

The king fell to eating ravenously. After wolfing down the dish, he marveled, “I’ve never eaten anything so delicious in all my life. What is it, and how did you make it?”

“The sauce that makes all food delicious is hunger,” replied the chef. “When you are close to starving, any food tastes like ambrosia.”

The pleasure of eating comes from the lessening of hunger. Without the discomfort of hunger, the pleasure of fine dining could not exist. The same is true in life: those who avoid suffering cannot experience pleasure, either. True happiness is not for the timid.

Tulisan Kenetsu Takamori dalam Something You Forgot…Along the Way, Stories of Wisdom and Learning, Tokyo: 2009.

Advertisements

Catatan Kecil 2 – Februari 2015

Dalam hikayat silam, kelahiran anak raja atau orang berkepentingan selalu ditandai oleh dua hal – anak itu akan membawa tuah kepada orang tua dan negaranya atau sebaliknya. Anak yang dianggap membawa nasib malang bagi ibu bapanya (selalunya raja dan permaisuri) akan diramal oleh ahli nujum dan kelahirannya dileraikan dengan membuangnya dari istana atau dia dibunuh. Demikian besar peranan ahli nujum dan demikian percayanya orang-orang tertentu bahawa seseorang anak sudah tentunya membawa tuah atau nasib buruk kepada keluarga dan negaranya.

Walaupun masyarakat kita sudah semakin maju, kepercayaan bahawa ada anak dilahirkan ‘bertuah’ atau sebaliknya masih juga diyakini sebilangan kita. Namun, semua anak dilahirkan suci, jadinya dia orang yang baik atau sebaliknya banyak bergantung bagaimana keluarga dan masyarakat sekitar yang membentuknya serta usahanya sendiri. Hadis Nabi s.a.w. ada menjelaskan hal tersebut.

Apakah sebagaimana pada zaman hikayat, kita menentukan segalanya kerana mimpi atau ramalan ahli nujum? Tentulah ini tidak logik dan kurang adil bagi kehidupan sesiapa pun. Mimpi itu permainan tidur dan adakalanya mimpi membolehkan kita menjengah ke masa hadapan. Tetapi tidak semua mimpi itu benar dan sebilangan mimpi boleh membuat kita tidak berpijak di bumi nyata atau berlegar dalam yang khurafat.

Memang ada manusia diberi kelebihan dapat menjangkau ke masa hadapan melalui mimpi – mungkin dia seorang yang benar-benar alim atau orang yang Allah anugerahi kelebihan begitu. Tetapi hidup kita tidak boleh bergantung kepada pandangan orang-orang begini sahaja. Kita diberi akal dan nurani serta tulang empat kerat untuk berusaha dan kita juga boleh bersolat istikharah untuk memilih jalan yang paling sesuai jika menghadapi jalan buntu dalam membuat pilihan. Dan setelah bersolat istikharah kita harus menerima apa pun akibat daripada keputusan kita kerana ia bukan suatu permainan.

Berkait rapat dengan mimpi tentunya pelbagai ramalan mengenai kehidupan kita yang diramalkan tukang tilik, bomoh dan orang-orang seumpama itu serta ramalan-ramalan bintang dan haiwan. Berdekatan dengan rumah saya terdapat beberapa gedung membeli-belah. Salah satunya memaparkan haiwan-haiwan dalam perkiraan tahun bagi masyarakat Tionghoa serta ciri-ciri sesiapa yang dilahirkan pada tahun haiwan tertentu. Ada haiwan dianggap lebih baik dan membawa tuah bagi mereka yang dilahirkan pada tahun tersebut dan ada pula sebaliknya. Malah, ada menganggap kerancakan ekonomi juga bergantung kepada tahun haiwan tertentu. Saya dapati ramai yang tertarik membaca paparan besar di luar gedung membeli-belah itu – mungkin sekadar ingin tahu tetapi ramai juga yang mempercayai ciri-ciri haiwan tahun kelahirannya adalah ciri-cirinya.

Pernah juga kita membaca dahulu orang-orang ternama juga menggunakan khidmat tukang tilik, bomoh dan sebagainya. Tentunya tukang tilik zaman ini sudah semakin canggih dan tidak perlu menjadi seperti P.Ramlee dalam filem Nujum Pak Belalang. Bertahun-tahun orang mengkaji mengenai ekonomi atau psikologi tetapi yang diguna pakai atau dipentingkan hanya orang-orang yang dianggap ada ilmu ‘ghaib’ boleh meramal segalanya – tanpa perlu mengkaji fenomena tertentu dengan mendalam. Setiap langkah mesti ada ‘pengeras’nya atau mengikut telunjuk si tukang tilik yang kini amat canggih dan fasih berbahasa Inggeris dengan jargon intelektualnya sekali. Betapa mudah kita terpesona dengan orang-orang begini dan sekali gus memusnahkan kehidupan kita, sedikit demi sedikit.

Kalaulah hidup ini hanya sekadar mengikut apa yang diramal dalam mimpi, tukang tilik atau bomoh, apalah makna kehidupan ini sebenarnya? Dalam hidup ada juga perancangan walaupun tidak semua perancangan itu boleh membuahkan kejayaan. Kita sebagai manusia mentadbir kehidupan ini sebaik mungkin dan Allah lah yang mentakdirkan segalanya.

Setiap kita bermimpi dan mudah-mudahan kita juga ada impian dalam hidup ini. Impian kita mungkin tidak besar atau hebat yang boleh menggegar dunia – tapi cukuplah kita ada impian dalam hidup kita. Dan kadangkala kita terpaksa melalui pelbagai liku untuk mencapai impian kita. Impian kita boleh berubah, ditukar haluannya dan sebagainya tetapi inti daripada impian itu mungkin masih kita miliki. Kalau impian atau cita-cita hidup kita untuk berbakti kepada masyarakat melalui ilmu kedoktoran tetapi kita tidak dapat melanjutkan pelajaran dalam bidang kedoktoran walaupun mendapat markah yang baik, mungkin kita boleh memilih bidang yang ada kaitannya dengan kesihatan, kerana inilah saluran bakti bagi kita. Tapi konsep ‘berbakti kepada masyarakat’ itu banyak cabangnya. Akhirnya, melalui jalanan kehidupan dan cabarannya kita akan tahu bagaimana kita dapat mencapai impian kita untuk berbakti kepada masyarakat misalnya, tanpa menggadaikan nurani dan harga diri kita.

Dalam tidur ada mimpi, dalam jaga ada impian. Dan betapa pun ia mungkin ‘tergelincir’ sedikit, dengan usaha dan doa, insya-Allah ia boleh tercapai. Kadangkala Allah ‘melencongkan’ kita daripada impian asal kita kerana pilihan-Nya lebih baik untuk kita. Kita bersedih kerana impian kita tidak kesampaian dan terlupa ada perancangan yang lebih baik menanti kita. Bak dipuisikan oleh Robert Frost dalam sajaknya ‘The Road Not Taken’:

Two roads diverged in a wood, and I –
I took the one less travelled by,
And that has made all the difference.’

Mimpi dan ramalan daripada pihak-pihak tertentu bukan penentu impian dan cita-cita hidup kita. Allah lah tunggak harapan kita dan penentu segalanya. Dengan menggunakan pemberian-Nya sebaik mungkin – akal, nurani dan tulang empat kerat, insya-Allah betapa berliku pun, impian kita boleh tercapai, walaupun perit dan hempedunya terpaksa kita hadami sekarang. Tapi yang perit dan hempedu itulah yang ‘made all the difference’.

Tulisan: Rasiah Halil
12 Februari 2015.

Sajak: Tiram

Jadilah seperti tiram
sabar melahirkan mutiara
keperibadian tidak pernah dibentuk
dari kesengsaraan seketika
kenali segala penghuni laut
riak air, angin, mentari, pasir,
kerana hidup satu rentetan
alam juga tiada batasnya.

Pelajari dari pukulan ombak
erti kesinambungan usaha
fikirkan muslihat penyelam
membongkar khazanah rahsia
sempadani tabiat si karang,
duyung atau ikan lumba-lumba
kerana hadirmu bukan untuk mempesona.

Jadilah seperti tiram
yakin akan sumbangan mutiara
biar kecil
terpencil
ia syukur
& jujur akan kewujudannya.

Di dasar laut gelita
sinar sesekali menjelma
sebutir mutiara tiadakan lahir
di tengah kemilau cahaya.

Tulisan: Rasiah Halil
Ditulis: 18 Julai 1986
Bedok, Singapura.

Mimpi Apa Anda Semalam?

Nujum Pak Belalang 1Nujum Pak Belalang 2

Apakah yang anda mimpi semalam? Masihkah anda ingat atau ia sekadar permainan tidur yang tidak meninggalkan apa-apa kesan? Ada orang berkata dia jarang benar bermimpi dan ada orang pula, mimpinya kalah keluaran Hollywood, Bollywood, Malaywood dan Hong Kongwood sekali gus. Adakah mimpi anda dalam warna hitam putih bagaikan kebanyakan filem Melayu keluaran Shaw Brothers dan Cathay Keris atau berwarna-warni seperti filem-filem Steven Speilberg? Atau ada orang yang sedikit ‘charac’ atau ‘action’ akan berkata, dia tak ingat sangat sebab tak pakai cermin mata semasa tidur…

Tiap orang bermimpi setiap malam, menurut kajian, tetapi sebahagiannya tidak dapat mengingat mimpi-mimpi mereka. Melalui R.E.M. (‘Rapid Eye Movement’, bukan nama kumpulan muzik) dapat dijejaki berapa banyak mimpi yang melanda seseorang dalam semalam. Menurut orang tua-tua pula, mimpi yang terbaik berlaku dalam keadaan kita bersih/berwuduk dan dalam sepertiga malam sebelum subuh. Dan kita selalu dinasihatkan agar membaca ayat-ayat suci apabila mendapat mimpi buruk dan jangan menghebahkan sesebuah mimpi yang boleh menimbulkan tengkarah. Islam sendiri menggalakkan kita bersembahyang istikharah dan tidur (serta bermimpi) sebagai salah satu ikhtiar bagi membuat sesuatu pilihan atau langkah dalam kehidupan. Melalui mimpi tersebut dapat ditafsir langkah atau pilihan mana yang harus dibuat, dengan izin Allah.

Mimpi kadangkala menjadi alamat mengenai keadaan yang telah anda alami, misalnya kerisauan anda atau yang akan dialami. Pernahkah anda bermimpi pergi ke sesuatu tempat yang tak pernah anda kunjungi, dan kemudian, tanpa anda sedari anda kunjungi tempat itu semasa jaga dan seolah-olah anda mengenali betul tempat itu? Ini disebut juga sebagai sebahagian daripada E.S.P. (‘extra-sensory perception’ /sixth sense): indera yang keenam yang kadangkala boleh membantu seseorang, misalnya dalam penyiasatan dan sebagainya.

Mimpi yang melanda kita juga berbagai. Sri percaya tiap seorang daripada kita pernah bermimpi dikejar hantu atau anjing. Lari punya lari akhirnya anda di situ juga dan ketika hantu atau anjing itu betul-betul nak menyerang anda, tiba-tiba, bagai iklan yang tidak diundang, anda terjaga. Anda masih tercungap-cungap, berpeluh dan kaki anda terasa letih, maklum dah lari jauh (walhal dalam hidup nyata, anda mungkin malas berlari-lari anak walaupun untuk beriadah). Anda berasa seram nak tidur lagi, terkebil-kebil sepanjang malam sebab takut diserang lagi hantu atau anjing tadi…

Tidak kurang pula orang yang mimpinya demikian mengasyikkan dan bagaikan siri ‘soap opera’, boleh disambung-sambung, tiap kali bila terputus. Kadang mimpi-mimpi ini boleh bersambung sehingga seminggu. Mungkin anda ada kawan sebegini. Perwatakan dan jawatannya begitu serius dan profesional, malah orang-orang begini juga terpaksa mengimbangi bekerja sepenuh masa yang menuntut banyak perhatian, menjadi isteri dan ibu, tetapi pada waktu malam, mereka dilanda siri ‘soap opera’, kalah siri ‘Dallas’ dan ‘Dynasty’. Mungkin orang-orang begini, fikir Sri, ada bakat terpendam nak jadi penulis skrip drama jenis ‘soap opera’ lantas sering diilhami dalam mimpi. Atau mereka sebenarnya lebih ‘hidup’ dalam mimpi kerana kehidupan harian mereka kurang unsur ‘gila-gila’ macam Sri.

Mimpi sering dikaitkan dengan mengigau dan berjalan dalam tidur. Pernahkah anda alami ini? Adik Sri semasa berumur 9 ke 10 tahun, sering tertidur semasa kami menonton TV pada waktu malam, pada akhir tahun-tahun 60-an dahulu. Dia akan terbangun, mata tertutup, berjalan ke arah ibu Sri, menggeletek ibu Sri, kemudian keluar dari pintu, berjalan di halaman rumah kami yang luas (rumah bertaman) sehingga sampai ke pintu pagar. Dia akan berhenti, kerana pintu pagar selalunya ditutup atau bermangga, merentasi lagi halaman luar, masuk melalui pintu rumah, mencari ibu Sri, menggeleteknya sekali lagi, dan kemudian kembali tidur. Ini berlaku beberapa kali pada tahun-tahun 60-an itu tetapi adik Sri tidak sedar, melainkan dikejutkan. Nasib baik ini tidak berterusan sehingga dia dewasa, bayangkan betapa jika dia terus menggeletek dan berjalan dalam tidur tanpa hentinya…

Ada orang pula suka mengigau. Semasa tinggal di asrama dulu, ada juga Sri mengigau; kawan-kawan Sri tahu Sri mengigau bila ada perkara yang terlalu mengganggu kehidupan Sri. Tak boleh bercakap dengan mereka, sesekali perkara-perkara yang mengganggu itu terkeluar dalam mengigau…dan terbongkar sebilangan rahsia, walaupun kata mereka Sri bercakap macam rakaman rosak…bercampuk aduk. Dan ada juga berkata, semasa Sri di luar negara, Sri mengigau bukan hanya dalam bahasa Melayu atau Inggeris, tetapi sesekali terkeluar bahasa-bahasa lain…inilah agaknya cita-cita ‘polyglot’ (orang yang pandai pelbagai bahasa) yang terpendam dan tak kesampaian kecuali dalam igauan dan mimpi…

Sri percaya anda juga pernah mendapat mimpi aneh mengenai orang-orang yang anda kasihi, sebelum, semasa atau sesudah kejadian yang mereka alami, walaupun anda tidak diberitahu mengenai perkara tersebut. Kadangkala beberapa orang ahli keluarga mendapat mimpi yang sama pada satu malam, seolah-olah mengejapkan makna mimpi tersebut. Sri percaya, ikatan kasih suci dan keikhlasan itu kuat, sebab itu kita kadangkala diilhami sesuatu mengenai orang-orang yang kita sayang, melalui mimpi.

‘Malam ku bermimpi hai dengan satu bintang…’nyanyian P.Ramlee dan Saloma, ‘bintang hati’ yang manakah anda akan mimpi malam karang?

Ditulis: 7 September 1998
Tersiar: Ruangan Sri Anggerik, Berita Minggu Singapura, 13 September 1998
Tajul Asal: Mimpi Dan Ramalan

Tahi Lalat: Pemanis Ya, Tapi Bukan Penentu Segalanya

Latifah Omar 1 Latifah Omar 2 Latifah Omar 3

Bayangkan jika ada sekumpulan orang yang baru belajar bahasa Melayu dan mereka belum pandai menggunakan rangkai kata, hanya beberapa perkataan saja mereka tahu. Lantas, jika anda suruh mereka terjemahkan perkataan Inggeris ‘housefly’, akan mereka terjemahkan: ‘rumah terbang’. Dan jika anda suruh mereka beri makna ‘tahi lalat’, pakai nampak lain pula terjemahan mereka, rasanya tak bolehlah Sri tuliskan di sini…

Tahi lalat ini banyak pula kisahnya. Ada tahi lalat ‘hidup’ yang turut membesar bersama kita. Ia menjadi pemanis, tapi kita terpaksa juga tengok di mana letaknya tahi lalat ini. Kena pada orang lelaki, ada pula yang tak suka, macam kawan zaman kanak-kanak Sri. Budaknya agak kacak, ketika itu berumur lebih kurang 9 ke 10 tahun. Tapi tahi lalat hidupnya, walaupun kecil, betul-betul terletak di bahagian atas bibir, macamlah Cindy Crawford. Tiba-tiba satu hari tahi lalatnya hilang — rupa-rupanya dia menggunakan pisau cukur dan ‘mencungkil’ tahi lalat itu. Ada orang pula suka pada tahi lalat hidupnya dan enggan menghilangkannya walaupun ditakutkan mungkin ia satu ketumbuhan. Macam kisah seorang lagi kawan Sri. Kerana namanya agak biasa, walaupun dah dilagukan P. Ramlee, lantas tahi lalat hidup itulah menjadi semacam signature/lambangnya. Jadi orang selalu sebut: Zai yang mana, oh Zai yang tahi lalat kat hidung tu…

Bagi orang dulu-dulu, tahi lalat boleh membawa berbagai makna. Dikatakan orang yang bertahi lalat di hidung kiri itu lekas cemburu sedangkan mereka yang bertahi lalat di telinga dikatakan mudah dapat menangkap percakapan orang, walaupun jauh atau orang berbisik. Kalau banyak tahi lalat di tapak kaki, dikatakan anda suka merantau atau tak betah kalau bekerja sekadar terperuk di pejabat kerana anda suka merayap. Kalau banyak tahi lalat di jari, anda pandai menulis dan kalau anda ada tahi lalat di bahu, anda banyak memikul tanggungjawab. Sri, seperti ibu Sri, bukan sekadar mempunyai tahi lalat di satu bahu, malah kedua-dua bahu dan ada pula sepasang yang selari di bahu dan dada. Wah, ini tentu berat tanggungjawab, padanlah badan Sri pun berat… padahal dengan andaian yang sama, ibu Sri pula berbadan langsing dan taklah tinggi orangnya.

Kalau anda ada tahi lalat di tengah-tengah dahi, dikatakan anda akan mencapai cita-cita anda, walaupun sukar. Dan tahi lalat di pelupuk mata akan menjadikan anda orang kaya. Kononnya tahi lalat di tengah-tengah dada, anda akan ‘ditikam’ tapi mungkin ditikam penyakit dan sebagainya dan bukan mata pisau. Tahi lalat di bibir pula menjadikan anda orang yang petes. Semasa kanak-kanak, Sri mempunyai tahi lalat di bibir, agaknya peteslah tu, tapi bila Sri tinggal bersama keluarga Sri, tahi lalat tu beransur hilang. Habislah petes Sri, dah jadi pendiam. Sekarang, tanpa tahi lalat itu pun, kadangkala Sri bercakap macam tak mahu berhenti dan kadangkala terlalu pendiam macam tak tahu bercakap… Tapi antara kisah-kisah tahi lalat, yang sukar Sri lupakan ialah tahi lalat pelakon Latifah Omar. Bila terlihat tahi lalatnya, kita yang kecil-kecil ketika itu nak sangat tahi lalat dan kecantikan sepertinya bila dewasa walaupun sampai kini belum kesampaian nampaknya. Dan tahi lalat penyanyi yang masyhur (17), terpaksalah kita pakai lain kitab untuk tafsirkan…

Ada orang pula mempunyai kelebihan ilmu firasat. Melihat seseorang dia dapat meneka mengenai masa depan orang itu, dan acapkali tepat. Seorang pekerja bapa Sri dulu mempunyai kelebihan ini. Perkara yang diucapkan terkeluar saja dari mulutnya tanpa disangka-sangka. Misalnya semasa zaman kanak-kanak, dia berkata dua orang saudara Sri akan menjadi kaya; seorang dengan usahanya sendiri di negara yang jauh dan seorang lagi, kekayaan diberikan padanya. Setelah dewasa perkara ini ternyata benar. Orang ini juga pernah berkata kepada wanita yang kami kenal: dia akan mati di rumah suami pertamanya dan suami pertamanya amat menyayanginya. Ini kemudian benar-benar berlaku. Ada pula mudah ternampak buruk atau baik seseorang walaupun terselindung.

Salah satu ilmu firasat orang Tionghoa pula ialah dengan melihat gurisan-gurisan di jari-jari anda. Jika di tiap pangkal jari anda gurisannya merupakan bulatan konsentrik (concentric circles) yang tak terputus, dan anda memiliki lima atau lebih daripada lima jari sedemikian, hidup anda akan kaya. Semasa kanak-kanak, saudara-saudara jiran Tionghoa Sri sering ke rumah nenek Sri setelah melawat saudara mereka. Dalam salah satu lawatan, mereka memeriksa jari-jari Sri, ketika itu Sri berumur 3 ke 4 tahun dan sedang tidur. Kata mereka Sri akan menjadi kaya bila dewasa kerana Sri memiliki 7 jari sedemikian. Nenek kemudian memberitahu Sri mengenai peristiwa itu. Dan bila Sri dewasa, Sri tanyai nenek, kata Sri akan jadi kaya, kenapa tak kaya? Jawapan nenek Sri amat mengesankan sehingga kini: kenapa Sri ingat kekayaan itu hanya dengan wang ringgit saja? Lantas tak hairanlah Sri kini ‘kaya’… tapi kaya lemak saja…

Tahi lalat dan sebagainya kadangkala memang manis dan kisahnya indah didengar, tapi sukar pula nak percaya ia penentu segalanya. Kalau tidak, dah lama manusia tambah atau tukar tahi lalat/gurisan di jari dan terkaan-terkaan orang terhadap masa depannya…

Ditulis : 18 April 2001
Tersiar : Ruangan Sri Anggerik, Berita Minggu (Singapura), 22 April 2001
Tajuk Asal: Kisah Tahi Lalat, Firasat dan Sebagainya.

The Little Prince

The little prince went away to look again at the roses.

“You are not at all like my rose,” he said. “As yet you are nothing. No one has tamed you, and you have tamed no one. You are like my fox when I first knew him. He was only a fox like a hundred thousand other foxes. But I have made him my friend, and now he is unique in all the world.”

And the roses were very much embarrassed.

“You are beautiful, but you are empty,” he went on. “One could not die for you. To be sure, an ordinary passer-by would think that my rose looked just like you – the rose that belongs to me. But in herself alone she is more important than all the hundreds of you other roses: because it is she that I have watered; because it is she that I have sheltered behind the screen; because it is for her that I have killed the caterpillars (except the two or three that we saved to become butterflies); because it is she that I have listened to, when she grumbled, or boasted, or even sometimes when she said nothing. Because she is my rose.

And he went back to meet the fox.
“Goodbye,” he said.
“Goodbye,” said the fox. “And now here is my secret, a very simple secret: It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.”

Petikan daripada: The Little Prince, tulisan Antoine de Saint-Exupery.

Catatan Kecil

Hasrat hati saya ingin menulis mengenai kenangan saya meminati lagu-lagu Biduanita Sharifah Aini, sebagaimana yang saya janjikan bila mendengar berita pemergian beliau pada 5 Julai 2014 lalu. Saya hanya sempat menulis beberapa catatan ringkas, puisi-puisi yang saya tulis untuk beliau, semasa beliau hidup dan setelah pemergian beliau dan belum dapat menulis apa yang saya inginkan. Saya menganggap beliau sebagai ‘kakak seni’ saya dan lagu-lagunya sebilangannya mengilhamkan saya dalam bidang penulisan. Hasrat ini belum kesampaian kerana kesihatan saya beberapa kali terganggu sejak Disember 2014 lalu.

Untuk masukan kali ini saya sertakan cerpen ‘Kesepian Adalah Seorang Perempuan’ yang ditulis pada 6 November 1981 dan pertama kali tersiar di Berita Minggu Singapura pada 22 November 1981. Cerpen ini juga termuat dalam kumpulan cerpen saya, Orang Luar, terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia, pada 1991. Cerpen ini besar kemungkinan mengilhamkan lagu nyanyian Biduanita Sharifah Aini, ‘Seribu Mawar’ . Dan saya sertakan juga untuk masukan kali ini sebuah sajak yang ada menyebut salah sebuah lagu tradisional nyanyian beliau.

Insya-Allah pada masa terdekat saya akan menulis mengenai kenangan saya sebagai peminat – kerana saya tidak mengenali beliau secara peribadi seperti teman-teman karib dan adik-adik angkat Allahyarhamah.

Ditulis: 2 Februari 2015.